Svenska 9A


KORT KJOL

Du har läst boken ”Kort kjol”. I den boken får man en tydlig bild över att samhället ser väldigt olika på tjejer och killar.
Enligt vissa är det stor skillnad på hur killar och tjejer förväntas klä sig och bete sig. Vissa menar att tjejer har ett högre krav på att ha rätt sorts kläder och uppträda på ett korrekt sätt. Ungdomstidningen Eldsjäl bestämmer sig för att samla in ungdomars åsikter i frågan. Du bestämmer dig för att skriva ett debattinlägg till tidningen med dina åsikter.
Rubrik: Dagens könsroller


Du har läst boken ”Kort kjol”. I den boken finns många olika karaktärer förutom huvudpersonen Myran. Du skulle vilja berätta mer om någon av de andra karaktärerna. Du bestämmer dig för att skriva en novell där du berättar någon bit i boken eller sidohistoria till boken ur en annan karaktärs perspektiv.
Rubrik: Valfri


I boken ”Kort kjol” blir huvudpersonen Myran utsatt för ett brutalt övergrepp av sina egna vänner. Det som händer efteråt är att flera av hennes så kallade kompisar tar killarna parti. I dagens media kan man ofta läsa om att framför allt flickor som blir sexuellt utnyttjade och sedan dessutom får utstå kommentarer och beskyllningar om att det skulle vara deras fel. Hade de haft för kort kjol? Vad har sociala medier för roll i detta? Du har funderat på ämnet och bestämmer dig för att skriva en krönika  eller ett blogginlägg i frågan.

Rubrik: Kort kjol


_____________________________________________________________________________



Frågor till ”Kort kjol”
1. Prata om personerna i boken. Hur är de? Varför beter de sig som de gör?
-Myran
- Cilla
- Myrans mamma
- Cillas mamma
- Uffe
- Bergström
- Uffes mamma
-Fostermamman
- Svinto
- Bea
- Kompisarna
2. Varför beskrivs brottet så detaljerat?
3. Vad är budskapet med boken?
4. Skulle samma sak kunna hända utan alkohol och droger?
5. Vems fel är det att det händer?
6. Vad händer efter en anmälan? Var det som du trodde att det gick till?
7. Hur upplever du rättegången och rättsväsendet?
8. Vad gör skolan för de inblandade? Gör de rätt?
9. Hade Myran för kort kjol?
10. Övriga frågor.



________________________________________________________________________

Lpp RETORIK


Förmåga


Centralt innehåll


E


C


A


Formulera sig och kommunicera i tal.


Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Muntliga presentationer för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv.


Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare.



Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.


Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

Du kan förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.



Genom att kombinera talet med digitala verktyg så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan du förstärka och levandegöra ditt tals budskap.

Du kan  förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande struktur och innehåll och relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.


Genom att kombinera talet med digitala verktyg så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan du förstärka och levandegöra ditt tals budskap.

Du kan förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.




Genom att kombinera talet och digitala verktyg så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan du förstärka och levandegöra ditt tals budskap.

Söka information från olika källor och värdera dessa.

Informationssökning på bibliotek och på Internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.


Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

Du kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.

Du kan söka, välja ut och sammanställa information från ett relativt varierat urval av källor och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.

Du kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.


Genomförande:

Ni ska i grupp samla information och sätta er in i hur man håller ett bra tal. Ert tal som ni sen ska hålla inför klassen ska handla om just retorik- konsten att tala. Ni ska alltså praktisera det ni lär er under ert grupparbete. Ni ska också i ert tal redogöra för vilka källor ni använt och resonera kring varför ni valt dem och deras tillförlitlighet.
Kunskapsbedömning:
Formativt
Innan ni genomför talet inför klassen ska ni göra en generalrepetition som ni filmar. Efter det ska ni i gruppen titta på redovisningen och bedöma er själva efter betygskriterierna för att kunna genomföra förbättringar inför det riktiga talet.

Summativt

Betygbedömning kommer att ske vid taltillfället inför klassen. Där kommer ni att bedömas individuellt och också till viss del i grupp.

_________________________________________________________

 




Läsa är kul
Den som läser skönlitteratur har tillgång till många världar. Genom berättelserna får vi resa till fjärran länder eller kanske till och med till platser som bara finns i fantasins värld. 

I skolan kommer du att få läsa många olika sorters skönlitteratur och andra typer av texter. Att kunna läsa och analysera den här typen av texter är en viktig del av svenskämnet.  Att förstå vad du läser är en nyckel till att med framgång lägga grunden för ditt livslånga lärande. 
Lässtrategier
Att vara en god läsare innebär att vi använder oss av olika strategier när vi läser. Forskare har studerat vad som utmärker en god läsare och vilka strategier som en god läsare använder sig av för att kontrollera sin läsning. De fann att läsare:

  1. Förutspår handlingen och ställer hypoteser
  2. Ställer egna frågor till texten
  3. Klargör otydligheter
  4. Sammanfattar texten
Centralt innehåll.

·         Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
Läsa och tolka

1.
Du kan med flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer och använder olika metoder på ett ganska bra sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
Du kan med bra flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer och använder olika metoder på ett bra sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
Du kan med mycket bra flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer och använder olika metoder på ett mycket bra sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
2.
Du har ganska bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör enkla sammanfattningar av innehållet och beskriver på ett ganska bra sätt när och varför saker händer.
Du har bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör utvecklade sammanfattningar av innehållet och beskriver på ett bra sätt när och varför saker händer.
Du har mycket bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör välutvecklade sammanfattningar av innehållet och beskriver på ett mycket bra sätt när och varför saker händer.
3.
Du kan förstå och diskutera tydliga budskap i olika verk på ett enkelt sätt. Du gör det med hjälp av vad själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och omvärlden.
Du kan förstå och diskutera budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk på ett utvecklat sätt. Du gör det med hjälp av vad själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och omvärlden.
Du kan förstå och diskutera dolda budskap i olika verk på ett välutvecklat sätt. Du gör det med hjälp av vad själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och omvärlden.
4.
Du kan diskutera på ett enkelt sätt om olika verk och om personerna som skapat dem.
Du kan diskutera på ett utvecklat sätt om olika verk och om personerna som skapat dem.
Du kan diskutera på ett välutvecklat sätt om olika verk och om personerna som skapat dem.
5.
Du kan dra ganska bra slutsatser om hur olika verk påverkats av den tid och kultur som de skapats i.
Du kan dra bra slutsatser om hur olika verk påverkats av den tid och kultur som de skapats i.
Du kan dra mycket bra slutsatser om hur olika verk påverkats av den tid och kultur som de skapats i.



Det nya landet
Intervju:
Läsning och intervju. Vi kommer tillsammans i grupper läsa verkliga berättelser som är skrivna av personer som av olika anledningar har flyttat till Sverige. Vi kommer använda oss av en artikelserie som just nu pågår i en av våra större kvällstidningar. Vi kommer att få reda på bakgrunden till varför dessa personer har valt att komma till vårt land och hur deras tid i Sverige har varit.
Efter det kommer ni själva att genomföra en intervju av en person som är född i ett annat land, men som nu bor i Sverige. Efter intervjun ska ni återberätta vad ni fått reda på i intervjun. Återberättandet ska vara objektivt.

Bedömning
Innan ni publicerar er artikel ska ni be någon hemma att läsa igenom er text. Det är alltid viktigt att korrekturläsa texten innan den går i tryck.

Redaktionsarbete:
Redaktionsarbetet ska nu starta. Ni ska i er grupp och tillsammans med mig lära er mer om olika typer av texter:
Krönika
Reportage
Blogginlägg
Debattartikel
Varje person i gruppen ska skriva en artikel. Ni får själva avgöra vem som skriver vilken text. Ert uppdrag blir nu att skriva en text där era intryck och reflektioner över era möten gett er. Era texter ska heta ”Det nya landet”. Era artiklar behöver inte handla om den person ni träffat utan intervjun är inspiration till era nya texter. När ni är klara kommer er tidning innehålla fyra berättelser om personer som av olika anledningar flyttat till Sverige. Tidningen kommer och innehålla en krönika, ett reportage, en debattartikel och ett blogginlägg. Ni får också gärna göra en framsida till er tidning. En artikel blir alltid mer trovärdig om det inte bara är dina egna åsikter och reflektioner som framförs. Därför ska du även hänvisa till minst någon källa som stödjer det du skriver om.

Bedömning
Det finns ingen journalist som trycker sin artikel i tidningen innan någon annan har korrekturläst den. Det ska ni nu hjälpa varandra med.  Ni ska hjälpas åt i gruppen att förbättra varandras och era egna artiklar. Ni måste tillsammans gå igenom det ni lärt er om vad som är typiskt för respektive text och därefter läsa varandras texter. Tillsammans ska redaktionen sträva efter att varje text blir så bra som möjligt. Använd er av bedömningsmatriserna när ni tittar på texterna.

Skriva

6.
Du kan skriva olika typer av texter med ett ganska varierat språk och du binder ihop texten på ett enkelt sätt. Du anpassar språket till den typ av text du skriver och använder regler för hur man skriver på ett ganska bra sätt.
Du kan skriva olika typer av texter med ett varierat språk och du binder ihop texten på ett utvecklat sätt. Du anpassar språket till den typ av text du skriver och använder regler för hur man skriver på ett bra sätt.
Du kan skriva olika typer av texter med ett mycket varierat språk och du binder ihop texten på ett välutvecklat sätt. Du anpassar språket till den typ av text du skriver och använder regler för hur man skriver på ett mycket bra sätt.

Du kan skriva texten med enkla beskrivningar av känslor och åsikter.
Du kan skriva texten med utvecklade beskrivningar av känslor och åsikter.
Du kan skriva texte med välutvecklade beskrivningar av känslor och åsikter.

Källhänvisningar

8.
Du kan söka och sätta ihop information från några källor. Du diskuterar på ett enkelt sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.
Du kan söka och sätta ihop information från flera olika källor. Du diskuterar på ett utvecklat sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.
Du kan söka och sätta ihop information från många olika  källor. Du diskuterar på ett välutvecklat sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.

Ge och ta emot respons

11.
Du kan ge enkla omdömen om innehållet i texter och hur de är uppbyggda. Du förbättrar dina texter med hjälp av omdömen på ett ganska bra sätt.
Du kan ge utvecklade omdömen om innehållet i texter och hur de är uppbyggda. Du förbättrar dina texter med hjälp av omdömen på ett bra sätt.
Du kan ge välutvecklade omdömen om innehållet i texter och hur de är uppbyggda. Du förbättrar dina texter med hjälp av omdömen på ett mycket bra sätt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar