KORT KJOL
Du har läst boken ”Kort kjol”. I den boken får man en tydlig
bild över att samhället ser väldigt olika på tjejer och killar.
Enligt vissa är det stor skillnad på hur killar och tjejer
förväntas klä sig och bete sig. Vissa menar att tjejer har ett högre krav på
att ha rätt sorts kläder och uppträda på ett korrekt sätt. Ungdomstidningen Eldsjäl bestämmer sig för att samla in
ungdomars åsikter i frågan. Du bestämmer dig för att skriva ett debattinlägg till tidningen med dina
åsikter.
Rubrik: Dagens könsroller
Du har läst boken ”Kort kjol”. I den boken finns många olika
karaktärer förutom huvudpersonen Myran. Du skulle vilja berätta mer om någon av
de andra karaktärerna. Du bestämmer dig för att skriva en novell där du berättar någon bit i boken eller sidohistoria till
boken ur en annan karaktärs perspektiv.
Rubrik: Valfri
I boken ”Kort kjol” blir huvudpersonen Myran utsatt för ett
brutalt övergrepp av sina egna vänner. Det som händer efteråt är att flera av
hennes så kallade kompisar tar killarna parti. I dagens media kan man ofta läsa
om att framför allt flickor som blir sexuellt utnyttjade och sedan dessutom får
utstå kommentarer och beskyllningar om att det skulle vara deras fel. Hade de
haft för kort kjol? Vad har sociala medier för roll i detta? Du har funderat på
ämnet och bestämmer dig för att skriva en krönika eller ett blogginlägg i frågan.
Rubrik: Kort kjol
_____________________________________________________________________________
Frågor till ”Kort kjol”
1. Prata om personerna i boken. Hur är de? Varför beter de sig som
de gör?
-Myran
- Cilla
- Myrans mamma
- Cillas mamma
- Uffe
- Bergström
- Uffes mamma
-Fostermamman
- Svinto
- Bea
- Kompisarna
- Cilla
- Myrans mamma
- Cillas mamma
- Uffe
- Bergström
- Uffes mamma
-Fostermamman
- Svinto
- Bea
- Kompisarna
2. Varför beskrivs brottet så detaljerat?
3. Vad är budskapet med boken?
4. Skulle samma sak kunna hända utan alkohol och droger?
5. Vems fel är det att det händer?
6. Vad händer efter en anmälan? Var det som du trodde att det gick
till?
7. Hur upplever du rättegången och rättsväsendet?
8. Vad gör skolan för de inblandade? Gör de rätt?
9. Hade Myran för kort kjol?
10. Övriga frågor.
________________________________________________________________________
Lpp RETORIK
Förmåga
|
Centralt innehåll
|
E
|
C
|
A
|
Formulera sig och kommunicera i tal.
Anpassa språket efter olika syften,
mottagare och sammanhang.
|
Muntliga presentationer för olika
mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv.
Anpassning av språk, innehåll och
disposition till syfte och mottagare.
Olika hjälpmedel, till exempel
digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.
Ords och begrepps nyanser och
värdeladdning.
|
Du kan förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser
med i huvudsak fungerande
struktur och innehåll och viss anpassning
till syfte, mottagare och sammanhang.
Genom att kombinera talet med digitala
verktyg så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt
kan du förstärka och levandegöra ditt tals budskap.
|
Du kan
förbereda och genomföra utvecklade muntliga
redogörelser med relativt väl fungerande
struktur och innehåll och relativt god anpassning
till syfte, mottagare och sammanhang.
Genom att kombinera talet med digitala
verktyg så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan du
förstärka och levandegöra ditt tals budskap.
|
Du kan förbereda och genomföra välutvecklade muntliga
redogörelser med väl fungerande
struktur och innehåll och god anpassning
till syfte, mottagare och sammanhang.
Genom att kombinera talet och digitala
verktyg så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt
sätt kan du förstärka och levandegöra ditt tals budskap.
|
Söka information från olika källor och
värdera dessa.
|
Informationssökning på bibliotek och
på Internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
Hur man sovrar i en stor
informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt
förhållningssätt.
|
Du kan söka, välja ut och sammanställa
information från ett avgränsat urval
av källor och för då enkla och till viss del underbyggda
resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Du kan söka, välja ut och sammanställa
information från ett relativt varierat urval
av källor och för då utvecklade och relativt väl
underbyggda resonemang om informationens och källornas
trovärdighet och relevans.
|
Du kan söka, välja ut och sammanställa
information från ett varierat urval
av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Genomförande:
Ni ska i grupp samla information och sätta er in i hur man
håller ett bra tal. Ert tal som ni sen ska hålla inför klassen ska handla om
just retorik- konsten att tala. Ni ska alltså praktisera det ni lär er under
ert grupparbete. Ni ska också i ert tal redogöra för vilka källor ni använt och
resonera kring varför ni valt dem och deras tillförlitlighet.Kunskapsbedömning:
Formativt
Innan ni genomför talet inför klassen ska ni göra en generalrepetition som ni filmar. Efter det ska ni i gruppen titta på redovisningen och bedöma er själva efter betygskriterierna för att kunna genomföra förbättringar inför det riktiga talet.
Summativt
Betygbedömning kommer att ske vid taltillfället inför
klassen. Där kommer ni att bedömas individuellt och också till viss del i
grupp. _________________________________________________________
Läsa är kul
Den som läser skönlitteratur har tillgång till många världar. Genom berättelserna får vi resa till fjärran länder eller kanske till och med till platser som bara finns i fantasins värld.
I skolan kommer du att få läsa många olika sorters skönlitteratur
och andra typer av texter. Att kunna läsa och analysera den här typen av texter
är en viktig del av svenskämnet. Att förstå vad du läser är en nyckel
till att med framgång lägga grunden för ditt livslånga lärande.
LässtrategierAtt vara en god läsare innebär att vi använder oss av olika strategier när vi läser. Forskare har studerat vad som utmärker en god läsare och vilka strategier som en god läsare använder sig av för att kontrollera sin läsning. De fann att läsare:
- Förutspår
handlingen och ställer hypoteser
- Ställer
egna frågor till texten
- Klargör
otydligheter
- Sammanfattar
texten
Centralt innehåll.
·
Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier.
Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och
sammanhang.
Läsa och tolka
1.
|
Du kan med flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer och använder
olika metoder på ett ganska bra
sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
|
Du kan med bra flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer och
använder olika metoder på ett bra
sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
|
Du kan med mycket bra flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer
och använder olika metoder på ett mycket
bra sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
|
2.
|
Du har ganska bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör enkla
sammanfattningar av innehållet och beskriver på ett ganska bra sätt när och varför saker händer.
|
Du har bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör utvecklade sammanfattningar av
innehållet och beskriver på ett bra
sätt när och varför saker händer.
|
Du har mycket bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör välutvecklade sammanfattningar av
innehållet och beskriver på ett mycket
bra sätt när och varför saker händer.
|
3.
|
Du kan förstå och diskutera tydliga budskap i olika verk på ett enkelt sätt. Du gör det med hjälp av
vad själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och omvärlden.
|
Du kan förstå och diskutera budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk på ett utvecklat sätt. Du gör det med hjälp
av vad själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och omvärlden.
|
Du kan förstå och diskutera dolda budskap i olika verk på ett välutvecklat sätt. Du gör det med
hjälp av vad själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och
omvärlden.
|
4.
|
Du kan diskutera på ett enkelt sätt om olika verk och om
personerna som skapat dem.
|
Du kan diskutera på ett utvecklat sätt om olika verk och om
personerna som skapat dem.
|
Du kan diskutera på ett välutvecklat sätt om olika verk och
om personerna som skapat dem.
|
5.
|
Du kan dra ganska bra slutsatser om hur olika verk påverkats av den tid och
kultur som de skapats i.
|
Du kan dra bra slutsatser om hur olika verk påverkats av den tid och kultur
som de skapats i.
|
Du kan dra mycket bra slutsatser om hur olika verk påverkats av den tid och
kultur som de skapats i.
|
Det nya landet
Intervju:
Läsning och intervju. Vi kommer tillsammans i grupper läsa verkliga berättelser som är skrivna av personer som av olika anledningar har flyttat till Sverige. Vi kommer använda oss av en artikelserie som just nu pågår i en av våra större kvällstidningar. Vi kommer att få reda på bakgrunden till varför dessa personer har valt att komma till vårt land och hur deras tid i Sverige har varit.
Efter det kommer ni själva att genomföra en intervju av en person som är född i ett annat land, men som nu bor i Sverige. Efter intervjun ska ni återberätta vad ni fått reda på i intervjun. Återberättandet ska vara objektivt.
Läsning och intervju. Vi kommer tillsammans i grupper läsa verkliga berättelser som är skrivna av personer som av olika anledningar har flyttat till Sverige. Vi kommer använda oss av en artikelserie som just nu pågår i en av våra större kvällstidningar. Vi kommer att få reda på bakgrunden till varför dessa personer har valt att komma till vårt land och hur deras tid i Sverige har varit.
Efter det kommer ni själva att genomföra en intervju av en person som är född i ett annat land, men som nu bor i Sverige. Efter intervjun ska ni återberätta vad ni fått reda på i intervjun. Återberättandet ska vara objektivt.
Bedömning
Innan ni publicerar er artikel ska ni be någon hemma att läsa igenom er text. Det är alltid viktigt att korrekturläsa texten innan den går i tryck.
Innan ni publicerar er artikel ska ni be någon hemma att läsa igenom er text. Det är alltid viktigt att korrekturläsa texten innan den går i tryck.
Redaktionsarbete:
Redaktionsarbetet ska nu starta. Ni ska i er grupp och tillsammans med mig lära er mer om olika typer av texter:
Krönika
Reportage
Blogginlägg
Debattartikel
Varje person i gruppen ska skriva en artikel. Ni får själva avgöra vem som skriver vilken text. Ert uppdrag blir nu att skriva en text där era intryck och reflektioner över era möten gett er. Era texter ska heta ”Det nya landet”. Era artiklar behöver inte handla om den person ni träffat utan intervjun är inspiration till era nya texter. När ni är klara kommer er tidning innehålla fyra berättelser om personer som av olika anledningar flyttat till Sverige. Tidningen kommer och innehålla en krönika, ett reportage, en debattartikel och ett blogginlägg. Ni får också gärna göra en framsida till er tidning. En artikel blir alltid mer trovärdig om det inte bara är dina egna åsikter och reflektioner som framförs. Därför ska du även hänvisa till minst någon källa som stödjer det du skriver om.
Redaktionsarbetet ska nu starta. Ni ska i er grupp och tillsammans med mig lära er mer om olika typer av texter:
Krönika
Reportage
Blogginlägg
Debattartikel
Varje person i gruppen ska skriva en artikel. Ni får själva avgöra vem som skriver vilken text. Ert uppdrag blir nu att skriva en text där era intryck och reflektioner över era möten gett er. Era texter ska heta ”Det nya landet”. Era artiklar behöver inte handla om den person ni träffat utan intervjun är inspiration till era nya texter. När ni är klara kommer er tidning innehålla fyra berättelser om personer som av olika anledningar flyttat till Sverige. Tidningen kommer och innehålla en krönika, ett reportage, en debattartikel och ett blogginlägg. Ni får också gärna göra en framsida till er tidning. En artikel blir alltid mer trovärdig om det inte bara är dina egna åsikter och reflektioner som framförs. Därför ska du även hänvisa till minst någon källa som stödjer det du skriver om.
Bedömning
Det finns ingen journalist som trycker sin artikel i tidningen innan någon annan har korrekturläst den. Det ska ni nu hjälpa varandra med. Ni ska hjälpas åt i gruppen att förbättra varandras och era egna artiklar. Ni måste tillsammans gå igenom det ni lärt er om vad som är typiskt för respektive text och därefter läsa varandras texter. Tillsammans ska redaktionen sträva efter att varje text blir så bra som möjligt. Använd er av bedömningsmatriserna när ni tittar på texterna.
Det finns ingen journalist som trycker sin artikel i tidningen innan någon annan har korrekturläst den. Det ska ni nu hjälpa varandra med. Ni ska hjälpas åt i gruppen att förbättra varandras och era egna artiklar. Ni måste tillsammans gå igenom det ni lärt er om vad som är typiskt för respektive text och därefter läsa varandras texter. Tillsammans ska redaktionen sträva efter att varje text blir så bra som möjligt. Använd er av bedömningsmatriserna när ni tittar på texterna.
Skriva
6.
|
Du kan skriva olika typer av texter med
ett ganska varierat språk och du
binder ihop texten på ett enkelt
sätt. Du anpassar språket till den typ av text du skriver och använder regler
för hur man skriver på ett ganska bra sätt.
|
Du kan skriva olika typer av texter med
ett varierat språk och du binder
ihop texten på ett utvecklat sätt.
Du anpassar språket till den typ av text du skriver och använder regler för
hur man skriver på ett bra sätt.
|
Du kan skriva olika typer av texter med
ett mycket varierat språk och du
binder ihop texten på ett välutvecklat
sätt. Du anpassar språket till den typ av text du skriver och använder regler
för hur man skriver på ett mycket
bra sätt.
|
Du kan skriva texten med enkla beskrivningar av känslor och åsikter.
|
Du kan skriva texten med utvecklade beskrivningar av känslor och åsikter.
|
Du kan skriva texte med välutvecklade beskrivningar av känslor och åsikter.
|
Källhänvisningar
8.
|
Du kan söka och sätta ihop information
från några källor. Du diskuterar
på ett enkelt sätt om
informationen och källorna är pålitliga och viktiga.
|
Du kan söka och sätta ihop information
från flera olika källor. Du
diskuterar på ett utvecklat sätt
om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.
|
Du kan söka och sätta ihop information
från många olika källor. Du diskuterar på ett välutvecklat sätt om informationen
och källorna är pålitliga och viktiga.
|
Ge och ta emot respons
11.
|
Du kan ge enkla omdömen om innehållet i texter och hur de är uppbyggda. Du
förbättrar dina texter med hjälp av omdömen på ett ganska bra sätt.
|
Du kan ge utvecklade omdömen om innehållet i texter och hur de är
uppbyggda. Du förbättrar dina texter med hjälp av omdömen på ett bra sätt.
|
Du kan ge välutvecklade omdömen om innehållet i texter och hur de är
uppbyggda. Du förbättrar dina texter med hjälp av omdömen på ett mycket bra sätt.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar