Spanska 9



Mi periódico

Uppgift:
Du ska göra en spansk tidning som handlar om dig själv och om den spanskspråkiga världen. Du kommer i det här arbetet att få använda dig av de kunskaper du lärt dig under åren. Du kommer också att behöva utöka dina kunskaper och framför allt ditt ordförråd och meningsbyggnad när du skriver om vardagliga ämnen.


Syftet med arbetet är att du utvecklar din förmåga att:
-          använda spanskan för att kommunicera,
-          läsa och skriva olika slags texter,
-          använda olika tempus beroende på vad du skriver om,
-          uttrycka dig varierat, alltså utöka ditt ordförråd,
-          berätta, beskriva och förklara, samt att motivera dina åsikter,
-          bearbeta och förbättra språket mot större variation och säkerhet,
-          reflektera över levnadssätt och kulturer i de länder där spanska talas och göra jämförelser med egna erfarenheter,
-          ta ansvar för din egen språkinlärning,
-          planera, genomföra och utvärdera ditt arbete.


Genomförande:
Tidningen ska bestå av olika kapitel, eller artiklar. Vissa är obligatoriska och ska alltså göras av alla elever. De andra är valfria delar. Artiklarna kan även innehålla bilder. Din tidning ska också ha en framsida. Innan du börjar med varje artikel ska du prata med mig för utförligare instruktioner. Varje artikel ska också på olika sätt redovisas muntligt, genom redovisningar och samtal.

  • Ett ”Hemma-hos reportage” hos dig själv. Det ska finnas med en utförlig beskrivning av dig själv. Du ska också beskriva ditt hem och din familj.
  • Spaniens eller Latinamerikas historia.
  • Artikel om någon artist eller sportpersonlighet med anknytning till den spanskspråkiga världen.
  • Resereportage om en drömresa du vill göra till ett spanskspråkigt land.
  • Berätta om ett viktigt minne.
  • Berätta om något du hoppas kommer att hända i framtiden.
  • En recension av en bok eller en film.
  • Skolreportage.
  • Krönika om valfritt ämne.
  • Nyhetsartikel
  • Skvaller
  • Väderleksrapport
  • Valfritt ämne

Bedömning:
E:
-          Du ska kunna formulera dig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar som passar i sammanhanget.
-          Du kan i enkel form skriva om några saker i olika sammanhang och områden där språket används.
-          Du kan bearbeta och göra enstaka och enkla förbättringar av din text.

C:
-          Du ska kunna formulera dig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande med ord fraser och meningar som passar i sammanhanget.
-          Du kan i enkel form skriva om några saker i olika sammanhang och områden där språket används.
-          Du kan bearbeta och göra enkla förbättringar av din text.


A:
-          Du ska kunna formulera dig enkelt, tydligt och relativt sammanhängande med ord fraser och meningar som passar i sammanhanget.
-          Du kan översiktligt skriva om några saker i olika sammanhang och områden där språket används.
-          Du kan bearbeta och göra enkla förbättringar av din text.

 __________________________________________________________________________





Viajar

Syfte:

I detta arbetsområde kommer vi fokusera på att kommunicera i tal och skrift samt förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter. 

Undervisningsmål:

Du ska utveckla ordförrådet och träna på ord som har med resor att göra t.ex. planera en resa, packa resväskan, checka in på hotell och berätta något om platsen du reser till. Du ska utveckla grammatiken (vi kommer bland annat repetera futurum och arbeta med regelbundna och oregelbundna verb samt lära oss gerundium). Du ska även träna på att läsa olika slags texter och träna på förståelsen.

Undervisning:

Vi arbetar med kapitlen ”Viajar” i Colores 9. Vi läser texter, gör övningar, tränar på ord och jobbar med grammatik. I slutet ska ni i grupper skriva ett manus och spela in en film där ni låtsas göra en resa till en valfri plats. Ni ska försöka uttrycka er varierat med olika ord samt med de olika verbformerna vi lärt oss. (Perfekt, futurum, presens – gerundium) Detta ska finnas med i ”filmen”:

·         Ni planerar resan

·         Ni packar resväskan och berättar vad ni packar

·         Resan och ankomsten

·         Checka in på hotellet

·         Berätta något om platsen ni befinner er på

Bedömning:

Jag bedömer filmen samt olika mindre skriftliga och muntliga övningar/ förhör.

Du har förmågan att formulera dig och kommunicera i tal och skrift. Vi övar ordförråd, grammatik, meningsbyggnad, uttal och flyt.
Jag bedömer hur lång du kommit i din språkutveckling både muntligt och skriftligt när det gäller:
-          Ordförråd
-          Variation och korrekthet i meningsbyggnad
-          Flyt
-          Grammatisk förståelse
-          Uttal
För de olika betygsstegen ska du visa dessa kunskaper på olika nivåer:
E- Enkelt            C-Utvecklat               A- Välutvecklat

_________________________________________________________________






Prov torsdag vecka 47
Vi kommer att ha ett skrivprov där vi övar skriftlig kommunikation. Ni ska på provet kunna presens, perfekt och futurum. Se länkar nedan.

Regelbunden presens

Oregelbundna verb presens

Beskrivning perfekt

Futurum


FUTURUM
Vi jobbar under vecka 43-45 med futurum, framtid.
PERFEKT
Vi har nu vecka 40 börjat jobba med perfekt= något man har gjort. Här har du en länk till en förklaring om vad perfekt är. Torsdag vecka 41 kommer vi att ha ett förhör på perfekt. Glöm inte att träna på orden som ni har hjälp av på förhöret.

______________________________________________________________

Muntligt prov vecka 39 martes y jueves.

Om dig själv
¿ Qué tal?
¿ Cómo estás?
¿ Cómo eres?
¿ Cómo te llamas?
Describe tu mismo, tu personalidad.
¿ Qué ropa te llevas, qué ropa te gusta?
¿ Cúal es el color de tu pelo/ tus ojos?
Familj
Cuentame de tu familia.

¿Tienes muchos amigos?
¿ Tienes aminales?
¿ Cuál es tu animal favorito?

¿ Quisieras tener un animal?

Boende
¿En qué país vives?
¿Cómo es Suecia?
¿En qué pais quisiera vivir?
¿Por qué?
¿Qué sabes de España?
¿En qué ciudad vives?
¿Cómo es Eskilstuna?
¿ Dónde en Eskilstuna vives?
¿ Te gusta Eskilstuna?
¿ En qué ciudad quisiera vivir  y por qué?
¿ Cómo vives?
Describe tu casa?
¿ En que barrio vives?
¿Qué hay en tu barrio?
¿Cuántas habitaciones tiene tu casa?
Describe tu habitación.


Fritid
¿ Practicas algún deporte?
¿ Qué haces en tu tiempo libre?
Mat
¿ Cómo es la comida sueca/española?
¿ Cuál es tu comida favorita?

¿ Qué comes por al manana?
¿ Te gusta la comida sueca?
¿ Te gusta la comida en la escuela?
¿ Qué tipo de comida no te gusta?
¿ Quién hace la comida en tu casa?

Beskriva andra
Describe otra persona, aparencia, ropa, personalidad?


Skola
Cuentame de tu escuela.

¿ Te gusta la escuela?
¿ Cuál es tu asignatuna favorita?
¿ Qué quieres estudiar en el futuro?
¿ Tienes amigos buenos en la escuela?
¿ Qué hora es?
¿ Cúal es tu número de teléfono?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar