Spanska 7

Así soy yo
Vecka 18-21
Prov tisdag 26/5

Syfte:
Du ska lära dig förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter.
Du ska lära dig och kommunicera i tal och skrift.


Undervisningsmål:
Du ska lära dig att kunna berätta om och beskriva dig själv och andra. De ord vi jobbar med är kläder, färger och kroppsdelar. I grammatiken ska vi jobba med adjektivets böjning och placering. Vi ska också jobba mad substantiv bestämd och obestämd form i singular och plural. Med verben jobbar vi med skillnaden med es-son. Du kommer också lära dig lite fraser man har användning av i en klädaffär.



Att kunna till provet

    • Glosor.
    • Kunna läsa och förstå texterna.
    • Adjektivets böjning och placering.
    • Obestämd och bestämd form av substantiv i singular och plural.
    • Es-son
    • Kunna beskriva ditt utseende.
    • Beskriva hur någon annan ser ut.
    • Fraser från klädaffär




COMIDA
vecka 15-18


Vi jobbar med att lära oss att handla frukt och grönsaker på en marknad.
- Frukt
- Grönsaker
- Fraser kring att köpa frukt.
- Siffror
- Att kunna betala
Bedömning: Vi kommer att "spela upp" handling av frukt. Där bedömer jag ordförråd, meningsbyggnad och uttal.

Restaurangdialog
- Ord kring mat och dryck
- Fraser man använder vis betällning av mat.
- Betalning
Bedömning: Eleverna kommer att sela upp dialoger i grupper. Där bedömer jag ordförråd, meningsbyggnad och uttal.


_______________________________________________________________________________
Mi casa
vecka 10-13
Läxa tisdag 17/3 möbler och småord

Tidsplanering:
Vecka 10 Boendeformer och rum.
Vecka 11 Sovrummet, möbler och vad man gör i sitt rum. 
Vecka 12 Lägesbeskrivningar och siffror
Vecka 13 Prov  onsdag.

Syfe:
Du;
- utvecklar din förmåga att använda språket för att kommunicera i tal och skrift,
- fördjupar din förståelse av talat språk i olika situationer och sammanhang,
- utvecklar din förmåga att delta aktivt i samtal och skriftlig kommunikation,

Undervisningsmål:
Du kommer att lära dig;
  • Berätta om ditt hem, olika rum och ditt eget rum;
  • Tala om var saker finns;
  • Räkna till 100;
  • Verben ser, estar, tener, vivir och hay.

Undervisning:
Vi kommer att jobba i boken med kapitel sex. Vi kommer också att jobba med olika muntliga övningar för att du ska bli säkrare på att prata spanska. Vi kommer att ha många gemensamma genomgångar och det är därför mycket viktigt att du tar reda på vad vi gjort när du varit borta. Vi gör en veckoplanering för varje vecka.

Bedömning:

Bedömningen kommer att ske i små läxförhör där jag tittar på att du lärt dig ord. Jag kommer också att lyssna på hur ditt uttal är och se hur du uttrycker dig på spanska. Efter att arbetsområdet är klart kommer du att få ett prov där du visar att du lärt undervisningsmålen. 


__________________________________________________________________________




ANIMALES Y PAÍSES

Vecka 5-9

Vi kommer att ha ett gruppförhör på detta på onsdag vecka 9. Det du ska kunna är punkterna under.

Vi jobbar med ett område som handlar om djur och olika spanskspråkiga länder. Vi kommer jobba en hel del i boken, men också med andra övningar under lektionstid.

Undervisningsmål:
-          Ni ska kunna minst tio djur på spanska.
-          Ni ska kunna fråga och svara på om ni har djur , om ni gillar djur och vilket som är ert favoritdjur.
-          Du ska kunna beskriva djurens personlighet. Detta för att öva på adjektiv för mänskliga egenskaper och verbet ser.
-          Du ska lära dig fakta om några spanskspråkiga länder.
-          Du ska enkelt kunna berätta om ett spanskspråkigt land.

Bedömning:

I detta arbetsområde kommer ni att jobba i grupper. Ni kommer också att få göra bedömningen i grupp. Här övar vi på att lära av varandra och ta tillvara varandras styrkor. Jag kommer också göra viss individuell bedömning.


______________________________________________________________________

Fritid "El tiempo libre"
Just nu jobbar vi med fritiden. Vi har en avstämning/förhör på fritidskapitelet onsdag vecka 4. Det som vi jobbat med och kommer förhöra är:
-Fritidsuttryck
- Skillnad jag och grundform
- Tidsuttryck
- Regelbunden presens

______________________________________________________________________

REGELBUNDNA VERB
Vi kommer att fram till jul jobba med spanskans verb i presens.

Läxa till tisdag vecka 49- Regelbundna -ar, -er och -ir verb.
Se länk
Regelbundna verb





____________________________________________________________________

LA ESCUELA
Vi jobbar nu med skolan. Vi kommer att ha ett prov tisdag vecka 47.

Se beskrivning under vad ni ska kunna.

Substantiv:
https://www.youtube.com/watch?v=o0tCYmEM6xU

Klockan
_________________________________________________________





La escuela
Syfte:
Du;

- utvecklar din förmåga att använda språket för att prata och skriva,

- utvecklar din förmåga att delta aktivt i samtal och skriftlig kommunikation,

- utvecklar din förmåga att planera, genomföra och utvärdera uppgifter, på egen hand och i samarbete med andra.


Undervisningsmål:

Du kommer att lära dig;

  • Klockan
  • Substantiv
  • Siffror 0-50
  • Veckodagar
  • Skolämnen
  • Berätta om ditt klassrum och din skola
  • Klassrumsord
Undervisning:
Vi kommer att jobba i boken med kapitel tre. Du får ett arbetsblad där du kan se vilka texter och vilka övningar vi ska jobba med. Vi kommer också att jobba med olika muntliga övningar för att du ska bli säkrare på att prata spanska. Du kommer att få ta stort ansvar för din egen inlärning.


 Bedömning:
Bedömningen kommer att ske i små läxförhör varje vecka där jag tittar på att du lärt dig ord. Jag kommer också att lyssna på hur ditt uttal är och se hur du uttrycker dig på spanska. Efter att arbetsområdet är klart kommer du att få ett prov där du visar att du lärt dig det som står på arbetsbladet.




___________________________________________________________________




Prov tisdag vecka 39 23/9.

Till provet
- Hälsningsfraser (se glosboken)
- Familjen (familjeord+ kunna berätta om sig själv sin familj och släkt. Vad de heter, ålder, var de bor och om de har något djur.)
- Räkna till 15
- Kunna fråga; vad någon heter, hur gammalnågon är, hur någon mår.

¿Qué tal? La familia
Syfte:
Du lär dig enkla hälsningsfraser på spanska. Du lär sig hur spanska språket uttalas och bekantar dig lite med den spanska kulturen.
Undervisningsmål:
Du ska lära dig att säga hej, hejdå och fråga hur någon mår. Du ska kunna presentera dig med namn och ålder. Du ska kunna fråga efter andras namn och ålder. Du ska kunna räkna från 0 till 30. Du ska kunna hälsa på olika sätt och du ska kunna berätta om din familj. Du ska kunna några enkla fakta om Spanien. Du ska kunna berätta var du bor och var det ligger.
Undervisning:
Vi kommer att jobba med boken Tapas 2, kapitel 1 och 2. Vi kommer att läsa texter, öva glosor och göra olika typer av övningar. Vi kommer att prata i enkla meningar.

Bedömning:
Vi kommer att avsluta avsnittet med att ha ett skriftligt förhör på kapitel 1 och 2. Jag kommer att bedöma ordkunskap och hur du bildar meningar. Under arbetes gång kommer jag att ha små förhör och jag kommer också att bedöma ditt uttal.
Förhöret kommer vara den 23:e september.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar