BROTT OCH STRAFF
Vecka 18-21
Tips på vad du ska tänka på i din redovisning
_____________________________________________________________________________
TUSEN GÅNGER STARKARE
Vecka 18-21
Vi jobbar med ett område i svenska och so kring lag och rätt. Ni ska redovisa om ett brott från att brotten begås till och med att dom avkunnas. I er redovisning ska ni också ha med en moralisk etisk diskussion kring brottet.
Bedömning svenska
- Struktur:
inledning, innehåll och avslutning.
- Framförandet:
Tydlighet, lyssnartilltal, rösten, säkerhet, kroppsspråk, engagemang.
- Digitala hjälpmedll:
Hur ändamålsenligt du använt dig av något digitalt hjälpmedel för att förstärka din redovisnings budskap.
- Källor:
Redogöra för vilka källor du använt och källornas tillförlitlighet.
Tidsplanering
Vecka
|
Sv/mån
|
So/ mån
|
Sv/ tis
|
So/ tis
|
So/ ons
|
19
|
Jobba med redovisningen
|
Skrivuppgift so.
|
Jobba med redovisningen
|
Skrivuppgift so.
|
Uppsamling
|
20
|
Jobba med redovisningen. Denna vecka ska en generalrepetition göras
och filmas för formativ bedömning.
|
Jobba med redovisningen.
|
Jobba med redovisningen.
|
Jobba med redovisningen.
|
Sista lektionen att jobba med redovisningen.
|
21
|
Redovisning helt klar. Redovisningarna inför klass börjar.
|
Redovisningar
|
Redovisningar
|
Redovisningar
|
TUSEN GÅNGER STARKARE
Bokfrågor till ”Tusen gånger starkare”.
Inlämning bokfrågor måndag vecka 18, 27/4.
Inlämning bokfrågor måndag vecka 18, 27/4.
Sidan 7-70 (Läst klart till sidan 70 tisdag 17/3)
1. Eleverna i Signes klass ingår i olika grupper. Hur skulle du beskriva stämningen i klassen?
2. ”Har vi sådan makt över varandra? Det är inte riktigt klokt.” Så tänker Signe på sidan 9. Vad är det hon syftar på? Vad tycker du om hennes expriment?
3. ”Speglarna är viktigare än allt annat” tänker Signe på sidan 27, när hon ser tillbaka på hur hennes klass förändrats sedan de lägre årskurserna. Vad menar hon med det? Kan du känna igen dig i hur din klass har förändrats?
4. Vad är det med Saga som påverkar klassen, och deras lärare Olle, så starkt?
Sidan 71-143 (Läst till måndag efter lovet. Välj två av dessa frågor 5-10). Klart vecka 15
5. Saga blir arg på bildläraren, som tillåter att vissa smiter undan städningen efter lektionen. Gör Saga rätt tycker du, som själv går utan att hjälpa de andra att städa? Motivera din åsikt.
6. Olle kallar Saga för förebild på utvecklingssamtalet. På vilka sätt menar Olle att Saga är en förebild? Vad tror du att Saga tycker om det Olle säger?
7.Signe drömmer om att få bli Sagas kompis. Varför är Saga så viktig för Signe? Och varför vågar aldrig Signe säga något till henne tror du?
8. "Sådana ord är inflammerade" skriver Signe om ordet "feminist" på sidan 120. Vad betyder ordet feminist? Vad menar Signe med att ordet är inflammerat? Håller du med?
9. Stämningen bland tjejerna i klassen blir bättre. Vad beror förändringen på?
10. På idrottslektionen uppstår en diskussion mellan tjejerna och killarna om hur lektionen går till. Vilka åsikter lyfts fram? Vem tycker vad? Kan du känna igen situationen?
Sidan 144-218 ( Läs och svara på tre av dessa frågor) Klart vecka 17
11. Killarna reser sig och går när Mimi och Teresa övar i aulan på sidan 147. Varför gör de det? Hur påverkas Mimi av det? Kan du förstå hennes reaktion?
12. Ta reda på vad orden patriarkat och genus betyder?
13. Vad tror du att Olle tänker och känner efter den lektion då Saga reser sig och går och Signe för första gången säger vad hon tycker?
14. På sidan 208 tänker Signe " Det kändes nästan som att Saga var död. Ibland kändes det som vi hade dödat henne." På vilket sätt skulle Signe kunna mena att de "dödat" henne? Kan du förstå att hon känner så?
15. Jämför Signe i slutet av boken med hur hon är i början. På vilket sätt har hon förändrats?
För E gör du enkla
reflektioner och sammanfattningar av innehållet, händelser och personer i
boken. Du kan urskilja vissa budskap i boken och på ett enkelt sätt resonera kring dem. Du jämför på ett enkelt sätt det som händer i boken med egna
erfarenheter om omvärlden och livet.
För C gör
du utvecklade reflektioner och
sammanfattningar av innehållet, händelser och personer i boken. Du kan urskilja
vissa budskap i boken och på ett utvecklat sätt
resonera kring dem. Du jämför på ett utvecklat
sätt det som händer i boken med egna erfarenheter om omvärlden och
livet.
För A gör
du välutvecklade reflektioner och
sammanfattningar av innehållet, händelser och personer i boken. Du kan urskilja
vissa budskap i boken och på ett välutvecklat
sätt resonera kring dem. Du jämför på ett
välutvecklat sätt det som händer i boken med egna erfarenheter om
omvärlden och livet.
_____________________________________________________________________________
Miljöprojekt
Just nu jobbar vi med ett större projekt i flera ämnen, bla svenska. Slutprodukten i projektet är en film som eleverna ska skapa själva. Lpp kommer. Det kommer vi att börja med vecka 9.
Vecka 6-7 har vi svenskan jobbat med värderingsövningar inom miljöområdet och vi har också stöttat so och no med texter kring miljö.
___________________________________________________________________________
Argumentation-lär dig motivera dina åsikter
Etik och moral
Vi kommer att i två veckor arbeta tillsammans med son:n om etik och moral. Ni kommer att få lära er vad etik och moral innebär. I svenskan kommer vi öva på att ta ställning och förstå varför man tycker som man gör. Vi kommer också att öva på att argumentera och kunna motivera sina åsikter på ett genomtänkt sätt. Vi ska också lära oss hur man bygger upp ett väl underbyggt resonemang. Detta är något ni kommer att ha nytta av i alla ämnen.
Förmåga
|
Centralt innehåll
|
E
|
C
|
A
|
Genom
undervisningen ska du ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och
skriftspråk så att de får tilltro till din språkförmåga och kan uttrycka dig
i olika sammanhang och för skilda syften.
Genom
undervisningen ska du ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man
formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda
medier.
|
Strategier
för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska
uppbyggnad och språkliga drag.
Ord
och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords
och begrepps nyanser och värdeladdning.
Etiska
och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika
medier och sammanhang.
Att
leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i
vad som sagts.
|
Du
kan samtala om, diskutera och skriva om varierande ämnen genom att ställa
frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda
argument på ett sätt som till viss del för samtalen och
diskussionerna framåt.
Du
kan skriva olika slags texter med viss språklig variation,
enkel textbindning samt i huvudsak fungerande
anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Du
kan samtala om, diskutera och skriva om varierande ämnen genom att ställa
frågor och framföra åsikter med utvecklade och relativt väl underbyggda
argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt.
Du
kan skriva olika slags texter med relativt god språklig
variation, utvecklad textbindning samt relativt väl
fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Du
kan samtala om, diskutera och skriva om varierande ämnen genom att ställa
frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda
argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och
fördjupar eller breddar dem.
Du
kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad
textbindning samt väl fungerande anpassning till
texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
_________________________________________________
Vi har nu tillsammans läst boken ”Dubbelspel”. Du ska nu
skriva ner och förbereda en gruppdiskussion kring tre diskussionsfrågor i
boken. Tisdag vecka 50 kommer diskussionerna att äga rum. Du kommer både få öva
på att leda och delta i en diskussion. Du kommer också få redovisa en kort
fråga för din grupp. Närmare instruktioner får ni på lektionerna. Det som
kommer att bedömas är din muntliga förmåga.
12.
|
Du kan ställa frågor och säga vad du
tycker om olika saker så att samtalet och diskussionen fortsätter på ett ganska bra sätt. Du motiverar dina
åsikter på ett ganska bra sätt.
|
Du kan ställa frågor och säga vad du
tycker om olika saker så att samtalet och diskussionen fortsätter på ett bra sätt. Du motiverar dina åsikter
på ett bra sätt.
|
Du kan ställa frågor och säga vad du
tycker om olika saker så att samtalet och diskussionen fortsätter på ett mycket bra sätt. Du motiverar dina
åsikter på ett mycket bra sätt.
|
13.
|
Du kan förbereda och hålla en enkel muntlig redovisning. Du
anpassar din redovisning till de som lyssnar, till budskapet och till
situationen på ett ganska bra sätt.
|
Du kan förbereda och hålla en utvecklad muntlig redovisning. Du
anpassar din redovisning till de som lyssnar, till budskapet och till
situationen på ett bra sätt.
|
Du kan förbereda och hålla en välutvecklad muntlig redovisning. Du
anpassar din redovisning till de som lyssnar, till budskapet och till
situationen på ett mycket bra sätt.
|
Läsförståelseprov måndag och tisdag vecka 48, 24-25/11.
1. Lästräning hemma.
Alla elever har lånat en bok som ni ska läsa hemma. Jag vill att ni läser minst 15 minuter fyra dagar i veckan. Föräldrar, ni får gärna diskutera böckerna hemma med era barn. När ni läst ut boken kommer ni till mig i skolan och talar om det. Vi kommer då ha bokprat kring de böcker ni läst. Alla ska ha läst minst en bok hemma innan jul.
2. Högläsning i skolan
Jag läser i bok högt för eleverna. Kring den boken kommer vi att öva på olika lässtrategier för att kunna förstå en bok/text lättare. De strategier vi jobbar med är:
- Förutspå, att innan läsningen och mitt i läsningaen kunna ställa hypoteser om vad som ska hända. Det gör man med hjälp av egna erfarenheter och sin kunskap om världen.
- Ord och begrepp. Här tittar vi närmare på svåra ord och begrepp i texter för att utöka ordförrådet och dessutom kunna förstå texten lättare.
- Skriva frågor. Vi kommer här att öva på att skriva och svara på frågor som man kan hitta på raden, mellan raden och bortom raden. Det här för att tränga djupare ner i texten.
- Se inre bilder. Vi övar på att kunna se texten framför sig, hitta inre bilder för att på ett mer kreativt sätt illustrera och komma ihåg en text.
- Sammanfatta. Här övar vi på att kunna sammanfatta en text/ bok vi läst. Det kan handla om att ta ut det viktigast, se budskap osv.
3. Kortare texter
Vi kommer i klassen jobba med kortare texter ur olika genrer. Här kommer vi också att öva de olika strategierna och framför allt öva på att skriva och svara på frågor om texten. Vi talar om tre typer av frågor.
- På raden. Det här är frågor som man kan hitta svar på i texten.
- Mellan raden. Dessa frågor finnar man svaret på mellan raderna. För att svara på dessa frågor behöver man kunna se sammanhanget i texten, dra egna slutsater med hjälp av egna erfarenheter.
- Bortom raden. Här ligger svaret på frågorna helt hos dig själv. Svaren kan varierar beroende på dina tidagare erfarenheter. Här handlar det mycket om vad man själv tycker i förhållande till texten.
Kunskapskrav:
Läsa och tolka
1.
|
Du kan med flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer och använder
olika strategier på ett ganska bra
sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
|
Du kan med bra flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer och
använder olika strategier på ett bra
sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
|
Du kan med mycket bra flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer
och använder olika strategierpå ett mycket
bra sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
|
2.
|
Du har ganska bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör enkla
sammanfattningar av innehållet och beskriver på ett ganska bra sätt när och varför saker händer.
|
Du har bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör utvecklade sammanfattningar av
innehållet och beskriver på ett bra
sätt när och varför saker händer.
|
Du har mycket bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör välutvecklade sammanfattningar av
innehållet och beskriver på ett mycket
bra sätt när och varför saker händer.
|
3.
|
Du kan förstå och diskutera tydliga budskap i olika verk på ett enkelt sätt. Du gör det med hjälp av
vad själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och omvärlden.
|
Du kan förstå och diskutera budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk på ett utvecklat sätt. Du gör det med hjälp
av vad själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och omvärlden.
|
Du kan förstå och diskutera dolda budskap i olika verk på ett välutvecklat sätt. Du gör det med
hjälp av vad själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och
omvärlden.
|
__________________________________________________________________
Vi börjar nu närma oss slutet på analysen. På måndag ska vi skriva om genren och egna åsikter och sen ska vi bara renskriva innan vi lämnar in. Sista lektionen att jobba med analysen är tisdag vecka 42.
Quest
1
Belöning: level och titel
Belöning: level och titel
Svenska
– Skriftlig
analys, Enskilt
Det här spelet kräver att ni har analysförmåga. Du ska titta
närmare på filmen Avatar och göra en
skriftlig analys av filmen för att få fortsätta spela.
Skriftlig
analys (enskild uppgift)
AVATAR
- Handling
-Tid
- Plats
-Huvudpersoner
- Budskap
- Tema
- Genre/ Stil/ Språk
- Egna tankar/ erfarenheter
- Handling
-Tid
- Plats
-Huvudpersoner
- Budskap
- Tema
- Genre/ Stil/ Språk
- Egna tankar/ erfarenheter
Jämför händelser i filmen med
händelser som inträffat i verkliga livet
Belöningstabell
Ämne
|
Centralt innehåll
|
Level 1
|
Level 2
|
Level 3
|
Svenska
|
Du har förstått filmen och kan
återge handlingen.
|
Du
förstår rätt bra! Du kan göra enkla sammanfattningar av filmens innehåll.
|
Du
har talang, det märks! Du kan göra utvecklade sammanfattningar av filmens innehåll.
|
Du
är grymt vass på det här! Du kan göra välutvecklade
sammanfattningar av filmens innehåll.
|
Svenska
|
Att du kan tänka till om,
analysera det som hänt i filmen.
|
Du kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor
tolka och föra enkla och till viss del underbyggda
resonemang om det som händer i filmen och kan jämföra med din egen
verklighet.
|
Du kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor
tolka och föra utvecklade och relativt väl
underbyggda resonemang om det som händer i filmen och kan
jämföra med din egen verklighet.
|
Du kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor
tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om det som händer i filmen och kan jämföra med din egen
verklighet.
|
_____________________________________________________________________________
Skriv ett brev till dig själv
Skriv
ett brev till dig själv om tio år. Berätta om dina tankar och känslor i dag.
Vad som gör
dig
glad och vad som gör ledsen. Vad du tycker om skolan. Vilka intressen du har.
Vilka
kompisar
du har. Hur din familj är m.m.
Skriv
vad du tror om din framtid. Hurdan tror du att du kommer att vara om tio år?
Vad
kommer
att intressera dig? Hur kommer du att se ut? Vad kommer du att syssla med?
Vilka
vänner
kommer du att ha? Gissa.
Ju
mer du skriver om dig själv i dag och om dig själv om tio år, desto roligare
blir det att läsa
brevet
om tio år.
Lägg
brevet i ett kuvert och ge till din lärare. Skriv ditt namn utanpå. Skriv också
att det inte
får
öppnas förrän ett visst datum – tio år framåt i tiden från nu.
Spara
brevet. Ge det till dina föräldrar, som tar hand om det tills du ber om att få
tillbaka det –
tidigast
den dag som står på kuvertet.
Brevet ska innehålla:
♣ Datum
och ort.
♣ Hälsningsfras.
♣ Beskrivning
och tankar om hur du har det nu.
♣ Tankar
om din framtid.
♣ Avslutningsfras.
Lycka till!
6.
|
Du kan skriva
brevet med ett ganska varierat språk i
ord och meningslängd och du binder ihop texten på ett enkelt sätt, tex styckeindelning.
Du använder regler
för hur man skriver på ett ganska bra sätt.
|
Du kan skriva
brevetmed ett varierat språk i ord och
meningslängd och du binder ihop texten på ett utvecklat
sätt tex i styckeindelning.
Du använder regler
för hur man skriver på ett bra sätt.
|
Du kan skriva
brevet med ett mycket varierat språk i
ord och meningslängd och du binder ihop texten på ett välutvecklat sätt, te i styckeindelning.
Du använder regler
för hur man skriver på ett mycket bra
sätt.
|
7.
|
Du kan skriva
brevet med enkla beskrivningar och du
berättar på ett kortfattat sätt om dig
själv.
|
Du kan skriva
brevet med utvecklade beskrivningar och
du berättar på ett utvecklat sätt om
dig själv.
|
Du kan skriva
brevet med välutvecklade beskrivningar
och du berättar på ett välutvecklat
sätt om dig själv.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar