Svenska 7A


BROTT OCH STRAFF
Vecka 18-21


Vi jobbar med ett område i svenska och so kring lag och rätt. Ni ska redovisa om ett brott från att brotten begås till  och med att dom avkunnas. I er redovisning ska ni också ha med en moralisk etisk diskussion kring brottet.

Bedömning svenska
- Struktur:
   inledning, innehåll och avslutning.

- Framförandet:
   Tydlighet, lyssnartilltal, rösten, säkerhet, kroppsspråk, engagemang.

- Digitala hjälpmedll:
   Hur ändamålsenligt du använt dig av något digitalt hjälpmedel för att förstärka din redovisnings budskap.

- Källor: 
   Redogöra för vilka källor du använt och källornas tillförlitlighet.

Tidsplanering

Vecka
Sv/mån
So/ mån
Sv/ tis
So/ tis
So/ ons
19
Jobba med redovisningen
Skrivuppgift so.
Jobba med redovisningen
Skrivuppgift so.
Uppsamling
20
Jobba med redovisningen. Denna vecka ska en generalrepetition göras och filmas för formativ bedömning.
Jobba med redovisningen.
Jobba med redovisningen.
Jobba med redovisningen.
Sista lektionen att jobba med redovisningen.
21
Redovisning helt klar. Redovisningarna inför klass börjar.
Redovisningar
Redovisningar
Redovisningar


Tips på vad du ska tänka på i din redovisning
_____________________________________________________________________________



TUSEN GÅNGER STARKARE

Bokfrågor till ”Tusen gånger starkare”.

Inlämning bokfrågor måndag vecka 18, 27/4.


Sidan 7-70 (Läst klart till sidan 70 tisdag 17/3)

1. Eleverna i Signes klass ingår i olika grupper. Hur skulle du beskriva stämningen i klassen?
2. ”Har vi sådan makt över varandra? Det är inte riktigt klokt.” Så tänker Signe på sidan 9. Vad är det hon syftar på? Vad tycker du om hennes expriment?
3. ”Speglarna är viktigare än allt annat” tänker Signe på sidan 27, när hon ser tillbaka på hur hennes klass förändrats sedan de lägre årskurserna. Vad menar hon med det? Kan du känna igen dig i hur din klass har förändrats?
4. Vad är det med Saga som påverkar klassen, och deras lärare Olle, så starkt?

Sidan 71-143 (Läst till måndag efter lovet. Välj två av dessa frågor 5-10). Klart vecka 15

5. Saga blir arg på bildläraren, som tillåter att vissa smiter undan städningen efter lektionen. Gör Saga rätt tycker du, som själv går utan att hjälpa de andra att städa? Motivera din åsikt.
6. Olle kallar Saga för förebild på utvecklingssamtalet. På vilka sätt menar Olle att Saga är en förebild? Vad tror du att Saga tycker om det Olle säger?
7.Signe drömmer om att få bli Sagas kompis. Varför är Saga så viktig för Signe? Och varför vågar aldrig Signe säga något till henne tror du?
8. "Sådana ord är inflammerade" skriver Signe om ordet "feminist" på sidan 120. Vad betyder ordet feminist? Vad menar Signe med att ordet är inflammerat? Håller du med?
9. Stämningen bland tjejerna i klassen blir bättre. Vad beror förändringen på?
10. På idrottslektionen uppstår en diskussion mellan tjejerna och killarna om hur lektionen går till. Vilka åsikter lyfts fram? Vem tycker vad? Kan du känna igen situationen?

Sidan 144-218 ( Läs och svara på tre av dessa frågor) Klart vecka 17

11. Killarna reser sig och går när Mimi och Teresa övar i aulan på sidan 147. Varför gör de det? Hur påverkas Mimi av det? Kan du förstå hennes reaktion?
12. Ta reda på vad orden patriarkat och genus betyder?
13. Vad tror du att Olle tänker och känner efter den lektion då Saga reser sig och går och Signe för första gången säger vad hon tycker?
14. På sidan 208 tänker Signe " Det kändes nästan som att Saga var död. Ibland kändes det som vi hade dödat henne." På vilket sätt skulle Signe kunna mena att de "dödat" henne? Kan du förstå att hon känner så?
15. Jämför Signe i slutet av boken med hur hon är i början. På vilket sätt har hon förändrats?



För E gör du enkla reflektioner och sammanfattningar av innehållet, händelser och personer i boken. Du kan urskilja vissa budskap i boken och på ett enkelt sätt resonera kring dem. Du jämför på ett enkelt sätt det som händer i boken med egna erfarenheter om omvärlden och livet.

För C gör du utvecklade reflektioner och sammanfattningar av innehållet, händelser och personer i boken. Du kan urskilja vissa budskap i boken och på ett utvecklat sätt resonera kring dem. Du jämför på ett utvecklat sätt det som händer i boken med egna erfarenheter om omvärlden och livet.
För A gör du välutvecklade reflektioner och sammanfattningar av innehållet, händelser och personer i boken. Du kan urskilja vissa budskap i boken och på ett välutvecklat sätt resonera kring dem. Du jämför på ett välutvecklat sätt det som händer i boken med egna erfarenheter om omvärlden och livet.

_____________________________________________________________________________


Miljöprojekt
Just nu jobbar vi med ett större projekt i flera ämnen, bla svenska. Slutprodukten i projektet är en film som eleverna ska skapa själva. Lpp kommer. Det kommer vi att börja med vecka 9.
Vecka 6-7 har vi svenskan jobbat med värderingsövningar inom miljöområdet och vi har också stöttat so och no med texter kring miljö.

___________________________________________________________________________



Argumentation-lär dig motivera dina åsikter
Etik och moral


Vi kommer att i två veckor arbeta tillsammans med son:n om etik och moral. Ni kommer att få lära er vad etik och moral innebär. I svenskan kommer vi öva på att ta ställning och förstå varför man tycker som man gör. Vi kommer också att öva på att argumentera och kunna motivera sina åsikter på ett genomtänkt sätt. Vi ska också lära oss hur man bygger upp ett väl underbyggt resonemang. Detta är något ni kommer att ha nytta av i alla ämnen.


Förmåga
Centralt innehåll
E
C
A
Genom undervisningen ska du ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till din språkförmåga och kan uttrycka dig i olika sammanhang och för skilda syften.

Genom undervisningen ska du ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier.
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.

Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika medier och sammanhang.

Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Du kan samtala om, diskutera och skriva om varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt.

Du kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Du kan samtala om, diskutera och skriva om varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade och relativt väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt.

Du kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Du kan samtala om, diskutera och skriva om varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.

Du kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.



_________________________________________________


BOKDISKUSSION


Vi har nu tillsammans läst boken ”Dubbelspel”. Du ska nu skriva ner och förbereda en gruppdiskussion kring tre diskussionsfrågor i boken. Tisdag vecka 50 kommer diskussionerna att äga rum. Du kommer både få öva på att leda och delta i en diskussion. Du kommer också få redovisa en kort fråga för din grupp. Närmare instruktioner får ni på lektionerna. Det som kommer att bedömas är din muntliga förmåga.

12.
Du kan ställa frågor och säga vad du tycker om olika saker så att samtalet och diskussionen fortsätter på ett ganska bra sätt. Du motiverar dina åsikter på ett ganska bra sätt.
Du kan ställa frågor och säga vad du tycker om olika saker så att samtalet och diskussionen fortsätter på ett bra sätt. Du motiverar dina åsikter på ett bra sätt.
Du kan ställa frågor och säga vad du tycker om olika saker så att samtalet och diskussionen fortsätter på ett mycket bra sätt. Du motiverar dina åsikter på ett mycket bra sätt.
13.
Du kan förbereda och hålla en enkel muntlig redovisning. Du anpassar din redovisning till de som lyssnar, till budskapet och till situationen på ett ganska bra sätt.
Du kan förbereda och hålla en utvecklad muntlig redovisning. Du anpassar din redovisning till de som lyssnar, till budskapet och till situationen på ett bra sätt.
Du kan förbereda och hålla en välutvecklad muntlig redovisning. Du anpassar din redovisning till de som lyssnar, till budskapet och till situationen på ett mycket bra sätt.

Läsförståelseprov måndag och tisdag vecka 48, 24-25/11.
LÄSFÖRSTÅELSE
Vi har nu börjat jobba med läsförståelse. Vi kommer att träna elevernas läsförståelse i olika steg  och olika övningar. Vi gör tre saker parallellt.

1. Lästräning hemma.
Alla elever har lånat en bok som ni ska läsa hemma. Jag vill att ni läser minst 15 minuter fyra dagar i veckan. Föräldrar,  ni får gärna diskutera böckerna hemma med era barn. När ni läst ut boken kommer ni till mig i skolan och talar om det. Vi kommer då ha bokprat kring de böcker ni läst. Alla ska ha läst minst en bok hemma innan jul.

2. Högläsning  i skolan
Jag läser i bok högt för eleverna. Kring den boken kommer vi att öva på olika lässtrategier för att kunna förstå en bok/text lättare. De strategier vi jobbar med är:

- Förutspå, att innan läsningen och mitt i läsningaen kunna ställa hypoteser om vad som ska hända. Det gör man med hjälp av egna erfarenheter och sin kunskap om världen.

- Ord och begrepp. Här tittar vi närmare på svåra ord och begrepp i texter för att utöka ordförrådet och dessutom kunna förstå texten lättare.

- Skriva frågor. Vi kommer här att öva på att skriva och svara på frågor som man kan hitta på raden, mellan raden och bortom raden. Det här för att tränga djupare ner i texten.

- Se inre bilder. Vi övar på att kunna se texten framför sig, hitta inre bilder för att på ett mer kreativt sätt illustrera och komma ihåg en text.

- Sammanfatta. Här övar vi på att kunna sammanfatta en text/ bok vi läst. Det kan handla om att ta ut det viktigast, se budskap osv.

3. Kortare texter
Vi kommer i klassen jobba med kortare texter ur olika genrer. Här kommer vi också att öva de olika strategierna och framför allt öva på att skriva och svara på frågor om texten. Vi talar om tre typer av frågor.

- På raden. Det här är frågor som man kan hitta svar på i texten.

- Mellan raden. Dessa frågor finnar man svaret på mellan raderna. För att svara på dessa frågor behöver man kunna se sammanhanget i texten, dra egna slutsater med hjälp av egna erfarenheter.

- Bortom raden. Här ligger svaret på frågorna helt hos dig själv. Svaren kan varierar beroende på dina tidagare erfarenheter. Här handlar det mycket om vad man själv tycker i förhållande till texten.

Kunskapskrav:

Läsa och tolka


1.
Du kan med flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer och använder olika strategier på ett ganska bra sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
Du kan med bra flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer och använder olika strategier på ett bra sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
Du kan med mycket bra flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer och använder olika strategierpå ett mycket bra sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
2.
Du har ganska bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör enkla sammanfattningar av innehållet och beskriver på ett ganska bra sätt när och varför saker händer.
Du har bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör utvecklade sammanfattningar av innehållet och beskriver på ett bra sätt när och varför saker händer.
Du har mycket bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör välutvecklade sammanfattningar av innehållet och beskriver på ett mycket bra sätt när och varför saker händer.
3.
Du kan förstå och diskutera tydliga budskap i olika verk på ett enkelt sätt. Du gör det med hjälp av vad själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och omvärlden.
Du kan förstå och diskutera budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk på ett utvecklat sätt. Du gör det med hjälp av vad själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och omvärlden.
Du kan förstå och diskutera dolda budskap i olika verk på ett välutvecklat sätt. Du gör det med hjälp av vad själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och omvärlden.







__________________________________________________________________

Vi börjar nu närma oss slutet på analysen. På måndag ska vi skriva om genren och egna åsikter och sen ska vi bara renskriva innan vi lämnar in. Sista lektionen att jobba med analysen är tisdag vecka 42.






Quest 1
Belöning: level och titel

Svenska – Skriftlig analys, Enskilt


Det här spelet kräver att ni har analysförmåga. Du ska titta närmare på filmen Avatar och göra en skriftlig analys av filmen för att få fortsätta spela.


Skriftlig analys (enskild uppgift)


AVATAR
- Handling
-Tid
- Plats
-Huvudpersoner
- Budskap
- Tema
- Genre/ Stil/ Språk
- Egna tankar/ erfarenheter


Jämför händelser i filmen med händelser som inträffat i verkliga livet

Belöningstabell

Ämne

Centralt innehåll

Level 1

Level 2

Level 3

Svenska

Du har förstått filmen och kan återge handlingen.

Du förstår rätt bra! Du kan göra enkla sammanfattningar av filmens innehåll.

Du har talang, det märks! Du kan göra utvecklade sammanfattningar av filmens innehåll.

Du är grymt vass på det här!  Du kan göra välutvecklade sammanfattningar av filmens innehåll.

Svenska

Att du kan tänka till om, analysera det som hänt i filmen.

Du kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om det som händer i filmen och kan jämföra med din egen verklighet.

Du kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om det som händer i filmen och kan jämföra med din egen verklighet.

Du kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om det som händer i filmen och kan jämföra med din egen verklighet.



_____________________________________________________________________________






Skriv ett brev till dig själv

Skriv ett brev till dig själv om tio år. Berätta om dina tankar och känslor i dag. Vad som gör

dig glad och vad som gör ledsen. Vad du tycker om skolan. Vilka intressen du har. Vilka

kompisar du har. Hur din familj är m.m.

Skriv vad du tror om din framtid. Hurdan tror du att du kommer att vara om tio år? Vad

kommer att intressera dig? Hur kommer du att se ut? Vad kommer du att syssla med? Vilka

vänner kommer du att ha? Gissa.

Ju mer du skriver om dig själv i dag och om dig själv om tio år, desto roligare blir det att läsa

brevet om tio år.

Lägg brevet i ett kuvert och ge till din lärare. Skriv ditt namn utanpå. Skriv också att det inte

får öppnas förrän ett visst datum – tio år framåt i tiden från nu.

Spara brevet. Ge det till dina föräldrar, som tar hand om det tills du ber om att få tillbaka det –

tidigast den dag som står på kuvertet.

Brevet ska innehålla:


Datum och ort.

Hälsningsfras.

Beskrivning och tankar om hur du har det nu.

Tankar om din framtid.

Avslutningsfras.


Lycka till!








6.
Du kan skriva brevet med ett ganska varierat språk i ord och meningslängd och du binder ihop texten på ett enkelt sätt, tex styckeindelning.
Du använder regler för hur man skriver på ett ganska bra sätt.
Du kan skriva brevetmed ett varierat språk i ord och meningslängd och du binder ihop texten på ett utvecklat sätt tex i styckeindelning.
Du använder regler för hur man skriver på ett bra sätt.
Du kan skriva brevet med ett mycket varierat språk i ord och meningslängd och du binder ihop texten på ett välutvecklat sätt, te i styckeindelning.
Du använder regler för hur man skriver på ett mycket bra sätt.
7.
Du kan skriva brevet med enkla beskrivningar och du berättar på ett kortfattat sätt om dig själv.
Du kan skriva brevet med utvecklade beskrivningar och du berättar på ett utvecklat sätt om dig själv.
Du kan skriva brevet med välutvecklade beskrivningar och du berättar på ett välutvecklat sätt om dig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar