Spanska 8

Comida
Vi jobbar nu med ett tema om mat.

Uppgifter:

  • Matord och fraser glosor i skrivboken,  s.124 och s.127.
  • Restaurangdialog. Ni ska skriva en restaurangdialog och sen spela in den.
Bedöming:

I filmen bedömer jag:
ordförråd
meningsbyggnad
flyt
uttal

Vi kommer också att ha ett test på ord och fraser där jag bedömer:
ordförråd och
att du kan göra dig förstådd med hela meningar

Vi kommer att avsluta med att skriva recept och laga typisk spanska mat.

______________________________________________________________________




Prov torsdag vecka 7 12/2
Till provet vecka 7 ska ni kunna beskriva personer. Ni ska kunna göra det i både jag-form och hen-form. Det ni ska kunna beskriva är:
- Kläder
- Färger
- Accessoarer
- Smycken
- Hår
- Längd
- Ögonfärg
- Kroppsdelar
- Personlighet


El aspecto  
Vecka: 3-

Syfte:

Du tränar på att förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter och att formulera dig i tal och skrift. Du tänker på att använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd.

Undervisningsmål:

Du lär dig ord för utseende, kläder, färger, mönster, kroppsdelar och hur man beskriver någons utseende och personlighet. Du blir bättre på att veta hur man använder adjektiv och hur de placeras i en mening. Du utvecklar din förmåga att använda verb och böja dem på rätt sätt.

Undervisning:

Vi arbetar med delar av kapitlet ”El aspecto” och andra stenciler som har med ämnet att göra. Ni gör flera muntliga övningar för att träna uttal och kommunikation. Ni förbereder en modevisning i små grupper.

Bedömning:

Jag bedömer din aktivitet på lektioner, ett skriftligt prov samt slutuppgiften ”modevisningen”.  Ni presenterar en eller flera personers kläder/ stil. Jag lyssnar och bedömer uttal, korrekthet, ledighet och flyt i ditt tal samt om du har lärt dig de ord och fraser vi jobbat med. Vi har vecka 4 ett verbtest.

E: Du kan muntligt och skriftligt uttrycka dig enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. Du kan välja att använda dig av någon strategi som löser problem. Du kan berätta på enkel spanska om kläder och utseende. Du kan beskriva en person. Du visar att du har förståelse av hur man böjer verben och adjektiven, men gör vissa missar.

C: Du kan uttrycka dig enkelt och begripligt med ord fraser och meningar. Du använder olika strategier för att lösa problem. Du har ett bra ordförråd och kan uttrycka dig på spanska om kläder och utseende. Du kan berätta på spanska om en person, du vet hur man böjer verben i olika personer och du visar att du förstår adjektivens böjning.


A: Du uttrycker dig enkelt och tydligt med ord, fraser och meningar. Du använder dig av flera olika strategier som löser problem. Du har ett stort ordförråd och kan uttrycka dig varierat i skrift. Du är säker på grammatiken och det framgår tydligt vem du beskriver genom att du kan böja verben.  Du är säker på hur adjektiven används i spanskan. 


____________________________________________________________


Vi jobbar nu med bloggen i spanskan också. Bloggen är en del i hela arbetet med SER JOVEN. Här är en länk till Lpp för moderna språk i BMS.
Lpp moderna språk BMS


Regelbundna verb presens

https://www.youtube.com/watch?v=elpiHntDwgk


Prov tisdag vecka 49


Lpp ”Ser joven”



 Mål:
Du ska utveckla din förmåga att förstå tal och olika slags texter som har med ungdomsliv att göra.
Du ska kunna berätta något skriftligt om din vardag och månadspeng.
Undervisning:
Vi jobbar med grammatik, ord, och texter i ”Ser joven” i Tapas 3. Du gör övningar och tränar på ord som har med ungdomar, fritid, stress och pengar att göra. Du tränar på hörförståelse och strategier som har med förståelse att göra.
Bedömning:
Jag bedömer din förståelse under lektioner och du gör ett hörförståelsetest i slutet på området.
Du skriver en text under en lektion där du visar att du skriftligt kan berätta om din vardag. När vi arbetat klart med detta område ska du kunna svara på dessa frågor:
¿Qué haces con tu paga?

¿ Qué hacen los jóvenes suecos con el dinero?
¿Qué haces en el tiempo libre?
¿Sientes mucho estrés? Por qué/ por qué no?
 Förståelse:
Nivå 1
Nivå 2
Nivå 3
Nivå 4
Du förstår delar av talat språk men kan ännu inte tillgodogöra dig sammanhanget.
Du förstår det mest väsentliga av innehållet i talat, enkelt språk i lugnt tempo. Du visar din förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehållet.
Du förstår det huvudsakliga innehållet i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo. Du visar din förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehåll och detaljer.
Du förstår helheten och uppfattar väsentliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo. Du visar din förståelse genom att översiktligt redogöra för och kommentera innehåll och detaljer.
Skriva:
Nivå 1
Nivå 2
Nivå 3
Nivå 4
Du formulerar dig inte så att det som skrivs blir begripligt. Du brister i formuleringar och budskapet blir svårt att förstå.  
Du formulerar dig enkelt och begripligt med fraser och meningar. Du har ett enkelt, begripligt språk. Du väljer och använder någon strategi som löser problem och förbättrar textens budskap.
Du formulerar dig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. Du har ett enkelt, relativt tydligt språk. Du väljer och använder några olika strategier som löser problem i och förbättrar textens budskap.
Du formulerar dig enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande. Du har ett enkelt, relativt tydligt språk. Du väljer och använder flera olika strategier som löser problem och förbättrar textens budskap.
_____________________________________________________________


Champions








Ett stort intresse i Europas stora länder är fotboll. Här möts och förenas spelare och publik för att glädjas och sörja tillsammans med ”sitt lag”. Lagen spelar i sina nationella ligor men ibland möts även de stora lagen över landsgränserna, t.ex. i ”Champions League”. Nu är det dags för er. Ni kommer att representera de stora lagen i era länder. Det blir en stor turnering och lika viktigt som att vinna är det att ha supportande publik. Förra året stod Barcelona FC som segrare och året innan det vann Chelsea, vilka blir det i år? Turneringen kommer äga rum på eftermiddagen onsdagen den 8:e oktober på Djurgårdsskolans fotbollsplaner.


Uppgifter:

Ord och uttryck
Vi kommer jobba med ord och uttryck som är relaterade till fotboll.  Vi gör det genom olika texter, övningar, lekar och sånger.
Matchprogram
Tillsammans i gruppen ska ni skriva ett (eller två) matchprogram som ska innehålla följande:
·         Information om spelare

·         Fotbollsordlista

·         En framsida med bilder från staden och laget

·         Beskrivning av staden och vad den har att erbjuda

Ni jobbar i grupper där varje grupp gör en del av matchprogrammet.
Presskonferens
Varje lag ska hålla en presskonferens innan det är dags för match. Där vill pressen lära känna spelarna mer och även få tillfälle att fråga lite om staden laget spelar i. Alla ska delta i presskonferensen, antingen som spelare eller journalister. Presskonferensen kommer eventuellt att filmas.
Bedömning
Vi bedömer matchprogrammet, presskonferensen och övningar på lektioner. Du ska kunna uttrycka dig skriftlig och muntligt och visa att du har förståelse för enkelt språk.  
Vi utser en vinnare av turneringen som kommer få pris. Såväl vunna matcher som fair play och hejande publik kommer vara viktigt för att vinna.
__________________________________________________________________________________


Prov: Torsdag 18/9 och onsdag 24/9.







¿Quién eres?

 

Syfte:
- Du ska utveckla din förmåga att kommunicera muntligt.
- Du ska utveckla din förmåga att använda språkliga strategier för att göra dig förstådd.
- Du tar ett personligt ansvar för dina studier och din arbetsmiljö.
 
Undervisningsmål:
Du ska muntligt kunna berätta om dig själv och andra på enkel spanska samt kunna ställa några enkla frågor till dina vänner.
Undervisning:
Vi jobbar med kapitlet ¿Quién eres? i Tapas 3. Vi läser texter och gör övningar. Bifogat finns ett arbetsblad där du ser vilka ämnen vi arbetar med och vilka områden du ska kunna prata om.  Du får även ett arbetsschema och fyller själv i vilka uppgifter du jobbar med.
Bedömning:
Vi sitter i små grupper och du visar muntligt att du kan beskriva dig själv och en annan person.

E: Du kan berätta något om dig själv och svara på direkta frågor på begriplig spanska. Du svarar med enstaka ord och kortare meningar och klarar att göra dig förstådd på enkelt språk.

C: Du kan svara på frågorna i meningar. Du använder ett bredare ordförråd och kan ställa egna frågor till dina kompisar. Du har mer flyt och tydligt uttal i berättandet. Du kan använda dig av olika strategier som löser problem.
A: Du kan svara med hela meningar. Du har flyt i ditt berättande. Du kan ställa motfrågor och lägga in småord där det passar. Du visar att du kan ställa frågor till kompisarna. Du talar tydligt med ledighet och variation. Du använder dig av flera olika strategier för att lösa språkliga problem.


SPANSKA ¿Quién eres?

Texter:
¿Quién eres?
¿De dónde eres?
El novio de Carolina.

Prov:
Muntligt prov i små grupper. Jag frågar och ni svarar, ni kan även ställa frågor till varandra. Du ska kunna:
-hälsa och presentera dig.
-berätta om dig själv utifrån frågor jag ställer.
-utefter en bild beskriva en annan person. Utseende och personlighet.

Exempel på frågor till muntligt prov:
¿Qué tal?
¿Cómo estás?
¿Cuántos años tienes?
¿Cómo te llamas?
¿Hablas español?
Describe tu mismo.
¿De dónde eres?
¿Eres sueco?
¿Dónde vives?
¿Cómo vives?
¿Con quiénes vives?
¿Dónde está Eskilstuna?
Cuentame de tu familia.

¿Tienes hermanos?
¿Cómo se llaman tus padres?
¿Tienes animales?
¿Cuál es tu animal favorito?
¿Qué haces en el tiempo libre?
¿Te gusta la escuela?
¿Qué intereses tienes?
Describe una persona
  • Ropa
  • Pelo
  • Personalidad



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar