Comida
Vi jobbar nu med ett tema om mat.Uppgifter:
- Matord och fraser glosor i skrivboken, s.124 och s.127.
- Restaurangdialog. Ni ska skriva en restaurangdialog och sen spela in den.
Bedöming:
I filmen bedömer jag:
ordförråd
meningsbyggnad
flyt
uttal
Vi kommer också att ha ett test på ord och fraser där jag bedömer:
ordförråd och
att du kan göra dig förstådd med hela meningar
Vi kommer att avsluta med att skriva recept och laga typisk spanska mat.
______________________________________________________________________
Prov torsdag vecka 7 12/2
Till provet vecka 7 ska ni kunna beskriva personer. Ni ska kunna göra det i både jag-form och hen-form. Det ni ska kunna beskriva är:
- Kläder
- Färger
- Accessoarer
- Smycken
- Hår
- Längd
- Ögonfärg
- Kroppsdelar
- Personlighet
El aspecto
Vecka: 3-
Syfte:
Du tränar på att förstå och tolka innehållet i talat språk
och olika slags texter och att formulera dig i tal och skrift. Du tänker på att
använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd.
Undervisningsmål:
Du lär dig ord för utseende, kläder, färger, mönster,
kroppsdelar och hur man beskriver någons utseende och personlighet. Du blir
bättre på att veta hur man använder adjektiv och hur de placeras i en mening.
Du utvecklar din förmåga att använda verb och böja dem på rätt sätt.
Undervisning:
Vi arbetar med delar av kapitlet ”El aspecto” och andra
stenciler som har med ämnet att göra. Ni gör flera muntliga övningar för att
träna uttal och kommunikation. Ni förbereder en modevisning i små grupper.
Bedömning:
Jag bedömer din aktivitet på lektioner, ett skriftligt prov
samt slutuppgiften ”modevisningen”. Ni
presenterar en eller flera personers kläder/ stil. Jag lyssnar och bedömer
uttal, korrekthet, ledighet och flyt i ditt tal samt om du har lärt dig de ord
och fraser vi jobbat med. Vi har vecka 4 ett verbtest.
E: Du kan muntligt och skriftligt uttrycka dig
enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. Du kan välja att använda dig
av någon strategi som löser problem. Du kan berätta på enkel spanska om kläder
och utseende. Du kan beskriva en person. Du visar att du har förståelse av hur man böjer verben och adjektiven, men gör vissa missar.
C: Du kan uttrycka dig enkelt och begripligt
med ord fraser och meningar. Du använder olika strategier för att lösa problem.
Du har ett bra ordförråd och kan uttrycka dig på spanska om kläder och
utseende. Du kan berätta på spanska om en person, du vet hur man böjer verben i
olika personer och du visar att du förstår adjektivens böjning.
A: Du uttrycker dig enkelt och tydligt med ord,
fraser och meningar. Du använder dig av flera olika strategier som löser
problem. Du har ett stort ordförråd och kan uttrycka dig varierat i skrift. Du
är säker på grammatiken och det framgår tydligt vem du beskriver genom att du
kan böja verben. Du är säker på hur
adjektiven används i spanskan.
____________________________________________________________
Vi jobbar nu med bloggen i spanskan också. Bloggen är en del i hela arbetet med SER JOVEN. Här är en länk till Lpp för moderna språk i BMS.
Lpp moderna språk BMS
Regelbundna verb presens
https://www.youtube.com/watch?v=elpiHntDwgk
Prov tisdag vecka 49
Lpp ”Ser joven”
Du ska utveckla din förmåga att förstå tal och olika
slags texter som har med ungdomsliv att göra.
Du ska kunna berätta något skriftligt om din vardag och
månadspeng.
Undervisning:
Vi jobbar med grammatik, ord, och texter i ”Ser joven” i
Tapas 3. Du gör övningar och tränar på ord som har med ungdomar, fritid, stress
och pengar att göra. Du tränar på hörförståelse och strategier som har med
förståelse att göra.
Bedömning:
Jag bedömer din förståelse under lektioner och du gör ett
hörförståelsetest i slutet på området.
Du skriver en text under en lektion där du visar att du
skriftligt kan berätta om din vardag. När vi arbetat klart med detta område ska
du kunna svara på dessa frågor:
¿Qué
haces con tu paga?
¿ Qué hacen los jóvenes suecos con el dinero?
¿ Qué hacen los jóvenes suecos con el dinero?
¿Qué haces en el tiempo libre?
¿Sientes
mucho estrés? Por qué/ por qué no?
Nivå 1
|
Nivå 2
|
Nivå 3
|
Nivå 4
|
Du förstår delar av talat språk men kan ännu inte
tillgodogöra dig sammanhanget.
|
Du förstår det mest väsentliga av innehållet i talat,
enkelt språk i lugnt tempo. Du visar din förståelse genom att i enkel form
redogöra för och kommentera innehållet.
|
Du förstår det huvudsakliga innehållet i tydligt talat,
enkelt språk i lugnt tempo. Du visar din förståelse genom att i enkel form
redogöra för och kommentera innehåll och detaljer.
|
Du förstår helheten och uppfattar väsentliga detaljer i
tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo. Du visar din förståelse genom att
översiktligt redogöra för och kommentera innehåll och detaljer.
|
Skriva:
Nivå 1
|
Nivå 2
|
Nivå 3
|
Nivå 4
|
Du formulerar dig inte så att det som skrivs blir
begripligt. Du brister i formuleringar och budskapet blir svårt att förstå.
|
Du formulerar dig enkelt och begripligt med fraser och
meningar. Du har ett enkelt, begripligt språk. Du väljer och använder någon
strategi som löser problem och förbättrar textens budskap.
|
Du formulerar dig enkelt, relativt tydligt och till
viss del sammanhängande. Du har ett enkelt, relativt tydligt språk. Du väljer
och använder några olika strategier som löser problem i och förbättrar
textens budskap.
|
Du formulerar dig enkelt, relativt tydligt och relativt
sammanhängande. Du har ett enkelt, relativt tydligt språk. Du väljer och
använder flera olika strategier som löser problem och förbättrar textens
budskap.
|
_____________________________________________________________
Ett
stort intresse i Europas stora länder är fotboll. Här möts och förenas spelare
och publik för att glädjas och sörja tillsammans med ”sitt lag”. Lagen spelar i
sina nationella ligor men ibland möts även de stora lagen över landsgränserna,
t.ex. i ”Champions League”. Nu är det dags för er. Ni kommer att representera
de stora lagen i era länder. Det blir en stor turnering och lika viktigt som
att vinna är det att ha supportande publik. Förra året stod Barcelona FC som
segrare och året innan det vann Chelsea, vilka blir det i år? Turneringen kommer
äga rum på eftermiddagen onsdagen den 8:e oktober på Djurgårdsskolans
fotbollsplaner.
Uppgifter:
Ord och uttryck
Vi kommer jobba med ord och uttryck som är relaterade till fotboll. Vi gör det genom olika texter, övningar, lekar och sånger.
Vi kommer jobba med ord och uttryck som är relaterade till fotboll. Vi gör det genom olika texter, övningar, lekar och sånger.
Matchprogram
Tillsammans i gruppen ska ni skriva ett (eller två) matchprogram som ska innehålla följande:
Tillsammans i gruppen ska ni skriva ett (eller två) matchprogram som ska innehålla följande:
·
Information om spelare
·
Fotbollsordlista
·
En framsida med bilder från staden och laget
·
Beskrivning av staden och vad den har att
erbjuda
Ni jobbar i grupper där varje grupp gör en del av
matchprogrammet.
Presskonferens
Varje lag ska hålla en presskonferens innan det är dags för match. Där vill pressen lära känna spelarna mer och även få tillfälle att fråga lite om staden laget spelar i. Alla ska delta i presskonferensen, antingen som spelare eller journalister. Presskonferensen kommer eventuellt att filmas.
Varje lag ska hålla en presskonferens innan det är dags för match. Där vill pressen lära känna spelarna mer och även få tillfälle att fråga lite om staden laget spelar i. Alla ska delta i presskonferensen, antingen som spelare eller journalister. Presskonferensen kommer eventuellt att filmas.
Bedömning
Vi bedömer matchprogrammet, presskonferensen och övningar på
lektioner. Du ska kunna uttrycka dig skriftlig och muntligt och visa att du har
förståelse för enkelt språk.
Vi utser en vinnare av turneringen som kommer få pris. Såväl
vunna matcher som fair play och hejande publik kommer vara viktigt för att
vinna.
__________________________________________________________________________________
Prov: Torsdag 18/9 och onsdag 24/9.
SPANSKA ¿Quién eres?
¿Quién eres?
Syfte:
- Du ska utveckla din
förmåga att kommunicera muntligt.
- Du ska utveckla
din förmåga att använda språkliga strategier för att göra dig förstådd.
- Du tar ett
personligt ansvar för dina studier och din arbetsmiljö.
Undervisningsmål:
Du
ska muntligt kunna berätta om dig själv och andra på enkel spanska samt kunna
ställa några enkla frågor till dina vänner.
Undervisning:
Vi
jobbar med kapitlet ¿Quién eres? i
Tapas 3. Vi läser texter och gör övningar. Bifogat finns ett arbetsblad där du
ser vilka ämnen vi arbetar med och vilka områden du ska kunna prata om. Du får även ett arbetsschema och fyller själv
i vilka uppgifter du jobbar med.
Bedömning:
Vi
sitter i små grupper och du visar muntligt att du kan beskriva dig själv och en
annan person.
E: Du kan berätta
något om dig själv och svara på direkta frågor på begriplig spanska. Du svarar
med enstaka ord och kortare meningar och klarar att göra dig förstådd på enkelt
språk.
C: Du kan svara på
frågorna i meningar. Du använder ett bredare ordförråd och kan ställa egna
frågor till dina kompisar. Du har mer flyt och tydligt uttal i berättandet. Du
kan använda dig av olika strategier som löser problem.
A: Du kan svara med
hela meningar. Du har flyt i ditt berättande. Du kan ställa motfrågor och lägga
in småord där det passar. Du visar att du kan ställa frågor till kompisarna. Du
talar tydligt med ledighet och variation. Du använder dig av flera olika
strategier för att lösa språkliga problem.
Texter:
¿Quién eres?
¿De dónde eres?
El novio de Carolina.
Prov:
Muntligt prov i små grupper. Jag frågar och ni svarar, ni
kan även ställa frågor till varandra. Du ska kunna:
-hälsa och presentera dig.
-berätta om dig själv utifrån frågor jag ställer.
-utefter en bild beskriva en annan person. Utseende och
personlighet.
Exempel på frågor
till muntligt prov:
¿Qué tal?
¿Cómo
estás?
¿Cuántos años
tienes?
¿Cómo te
llamas?
¿Hablas
español?
Describe tu mismo.
Describe tu mismo.
¿De dónde
eres?
¿Eres sueco?
¿Dónde vives?
¿Cómo vives?
¿Con quiénes vives?
¿Dónde está Eskilstuna?
Cuentame de tu familia.
¿Tienes hermanos?
¿Cómo se llaman tus padres?
¿Tienes animales?
¿Cuál es tu animal favorito?
¿Qué haces en el tiempo libre?
¿Te gusta la escuela?
¿Qué intereses tienes?
¿Eres sueco?
¿Dónde vives?
¿Cómo vives?
¿Con quiénes vives?
¿Dónde está Eskilstuna?
Cuentame de tu familia.
¿Tienes hermanos?
¿Cómo se llaman tus padres?
¿Tienes animales?
¿Cuál es tu animal favorito?
¿Qué haces en el tiempo libre?
¿Te gusta la escuela?
¿Qué intereses tienes?
Describe una persona
- Ropa
- Pelo
- Personalidad
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar