Svenska M8

NOVELL ”I MORGON NÄR KRIGET KOM”

Du ska nu skriva en novell som utgår från boken ”I morgon när kriget kom”. Du har flera olika novellförslag att välja mellan. Det vi övar på är att skriva en novell efter dess typiska uppbyggnad. Vi övar också på att göra levande beskrivningar och olika berättargrepp. Du ska också öva på din förmåga att få bra struktur på din novell och förbättra ditt språk. Hur du bedöms tittar vi på i bedömningsmatrisen.

1.       Skriv en novell om eremiten. Valfri bit ur hans liv.
2.       Skriv nästa kapitel, men som en fristående novell.
3.       Skriv en novell om Homer och Fi i framtiden.
4.       Skriv en novell om Ellie och Lee i framtiden.
5.       Skriv en novell om någon person i Wirrawee som var med på utställningen.
6.       Skriv en novell där huvudpersonen är en av de soldater som deltar i invasionen.
7.       Skriv en novell som berättar Chris historia innan han möter de andra.

Utgå från att de som läser din novell också har läst boken. Novellen ska vara mellan 1-4 sidor renskriven på dator. Du skriver med storlek 12 och 1,5 radavstånd. Lägg gärna in någon bild i din novell. Novellerna ska sedan publiceras i en enklare bok.

I MORGON NÄR KRIGET KOM
Tidsplanering
Vecka 4 Läst till sidan 148 och börjat svara på frågor 1-5.
Vecka 5 Läsa vidare i boken.
Vecka 6 Läst klart boken och svara på fråga 6-11.
Vecka 7 Börja med novellen som är kopplad till boken. Se filmen
Vecka 9 Se klart filmen och fortsätta med novellen. Inlämning frågor senast fredag.
Vecka 10 Novellskrivning.
Vecka 11 Kamratbedömning och formativ bedömning novellen. Inlämning novell senast fredag.

Frågor fram till och med sidan 148
1.      Sammanfatta vad som hänt i boken hittills i grova drag. Högst en halv sida i skrivboken.
2.      Ungdomarna gör nu saker som de normalt inte skulle göra. Ge exempel och kommentera dem.
3.      Beskriv hur Homer förändras.
4.      Hur beter sig Mr. Clements och varför, tror du?
5.      De planerar att fly till ”Helvetet”. Skulle du också ha gjort det? Varför/Varför inte?

Frågor när du läst klart boken.
6.      När Ellie hittar Chris sovande på sitt vaktpass på s.154 så blir hon rasande. Hon blir själv chockad över sitt beteende. Vad tycker du om detta? Varför tror du hon reagerar så?
7.      Vilka kärleksrelationer finns i boken? Tror du att dessa relationer hade utvecklats annorlunda om inte invasionen hade skett?
8.      Fundera över titeln. Den innehåller både förflutet och framtid. Varför?
9.      Vilket budskap ger boken? Förklara utförligt.
10.  Välj ut en person i boken och beskriv hur du tycker att den personen är och varför den handlar som den gör.
11.  Välj en händelse i boken som du tycker är intressant, beskriv och kommentera den.

För E gör du enkla reflektioner och sammanfattningar av innehållet, händelser och personer i boken. Du kan urskilja vissa budskap i boken och på ett enkelt sätt resonera kring dem. Du jämför på ett enkelt sätt det som händer i boken med egna erfarenheter om omvärlden och livet.
För C gör du utvecklade reflektioner och sammanfattningar av innehållet, händelser och personer i boken. Du kan urskilja vissa budskap i boken och på ett utvecklat sätt resonera kring dem. Du jämför på ett utvecklat sätt det som händer i boken med egna erfarenheter om omvärlden och livet.

För A gör du välutvecklade reflektioner och sammanfattningar av innehållet, händelser och personer i boken. Du kan urskilja vissa budskap i boken och på ett välutvecklat sätt resonera kring dem. Du jämför på ett välutvecklat sätt det som händer i boken med egna erfarenheter om omvärlden och livet.




__________________________________________________________________


Body Mind and Soul
Under vecka 45-49 jobbar vi med ett projekt, BMS Body Mind and Soul. En beskrivning av projektet kan du hitta under länken:
Projektbeskrivning BMS

Här kan du också hitta Lpp:er för de ämnen som är med i projektet.

Tillägg M8


Du kan söka och sätta ihop information från några källor. Du diskuterar på ett enkelt sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.
Du kan söka och sätta ihop information från flera olika källor. Du diskuterar på ett utvecklat sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.
Du kan söka och sätta ihop information från många olika  källor. Du diskuterar på ett välutvecklat sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.



____________________________________________________________________

RETORIK
Vi kommer nu att börja med ett nytt område: Retorik. De mål vi kommer jobba med är dessa.
Redovisningar under vecka 46


Vad?
E
C
A
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare.
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet.
Dessutom kan du förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Dessutom kan du förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande struktur och innehåll och relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Dessutom kan du förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.



Det nya landet
Intervju:Läsning och intervju. Vi kommer tillsammans i grupper läsa verkliga berättelser som är skrivna av personer som av olika anledningar har flyttat till Sverige. Vi kommer använda oss av en artikelserie som just nu pågår i en av våra större kvällstidningar. Vi kommer att få reda på bakgrunden till varför dessa personer har valt att komma till vårt land och hur deras tid i Sverige har varit.
Efter det kommer ni själva att genomföra en intervju av en person som är född i ett annat land, men som nu bor i Sverige. Efter intervjun ska ni återberätta vad ni fått reda på i intervjun. Återberättandet ska vara objektivt.

Bedömning
Innan ni publicerar er artikel ska ni be någon hemma att läsa igenom er text. Det är alltid viktigt att korrekturläsa texten innan den går i tryck.

Redaktionsarbete:Redaktionsarbetet ska nu starta. Ni ska i er grupp och tillsammans med mig lära er mer om hur man skriver en krönika:
Krönika
Varje person i gruppen ska skriva en krönika. Ert uppdrag blir nu att skriva en text där era intryck och reflektioner över era möten gett er. Era texter ska heta ”Det nya landet”. Era artiklar behöver inte handla om den person ni träffat utan intervjun är inspiration till era nya texter. När ni är klara kommer er tidning innehålla berättelser om personer som av olika anledningar flyttat till Sverige. Tidningen kommer och innehålla fyra krönikor. Ni får också gärna göra en framsida till er tidning. En artikel blir alltid mer trovärdig om det inte bara är dina egna åsikter och reflektioner som framförs. Därför ska du även hänvisa till minst någon källa som stödjer det du skriver om.

BedömningDet finns ingen journalist som trycker sin artikel i tidningen innan någon annan har korrekturläst den. Det ska ni nu hjälpa varandra med. Ni ska hjälpas åt i gruppen att förbättra varandras och era egna artiklar. Ni måste tillsammans gå igenom det ni lärt er om vad som är typiskt för respektive text och därefter läsa varandras texter. Tillsammans ska redaktionen sträva efter att varje text blir så bra som möjligt. Använd er av bedömningsmatriserna när ni tittar på texterna. För krönikan får ni en mer detaljerad matris som ni kan använda i ert skrivande och i er egen bedömning.

Skriva

6.
Du kan skriva olika typer av texter med ett ganska varierat språk och du binder ihop texten på ett enkelt sätt. Du anpassar språket till den typ av text du skriver och använder regler för hur man skriver på ett ganska bra sätt.
Du beskriver känslor och åsikter på ett enkelt sätt.
Du kan skriva olika typer av texter med ett varierat språk och du binder ihop texten på ett utvecklat sätt. Du anpassar språket till den typ av text du skriver och använder regler för hur man skriver på ett bra sätt.

Du beskriver känslor och åsikter på ett utvecklat sätt.
Du kan skriva olika typer av texter med ett mycket varierat språk och du binder ihop texten på ett välutvecklat sätt. Du anpassar språket till den typ av text du skriver och använder regler för hur man skriver på ett mycket bra sätt.
Du beskriver känslor och åsikter på ett välutvecklat sätt.

Källhänvisningar

8.
Du kan söka och sätta ihop information från några källor. Du diskuterar på ett enkelt sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.
Du kan söka och sätta ihop information från flera olika källor. Du diskuterar på ett utvecklat sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.
Du kan söka och sätta ihop information från många olika källor. Du diskuterar på ett välutvecklat sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.

Ge och ta emot respons

11.
Du kan ge enkla omdömen om innehållet i texter och hur de är uppbyggda. Du förbättrar dina texter med hjälp av omdömen på ett ganska bra sätt.
Du kan ge utvecklade omdömen om innehållet i texter och hur de är uppbyggda. Du förbättrar dina texter med hjälp av omdömen på ett bra sätt.
Du kan ge välutvecklade omdömen om innehållet i texter och hur de är uppbyggda. Du förbättrar dina texter med hjälp av omdömen på ett mycket bra sätt.



10 kommentarer: