NOVELL ”I MORGON NÄR
KRIGET KOM”
Du ska nu skriva en novell som utgår från boken ”I morgon
när kriget kom”. Du har flera olika novellförslag att välja mellan. Det vi övar
på är att skriva en novell efter dess typiska uppbyggnad. Vi övar också på att
göra levande beskrivningar och olika berättargrepp. Du ska också öva på din
förmåga att få bra struktur på din novell och förbättra ditt språk. Hur du
bedöms tittar vi på i bedömningsmatrisen.
1.
Skriv en novell om eremiten. Valfri bit ur hans
liv.
2.
Skriv nästa kapitel, men som en fristående
novell.
3.
Skriv en novell om Homer och Fi i framtiden.
4.
Skriv en novell om Ellie och Lee i framtiden.
5.
Skriv en novell om någon person i Wirrawee som
var med på utställningen.
6.
Skriv en novell där huvudpersonen är en av de
soldater som deltar i invasionen.
7.
Skriv en novell som berättar Chris historia
innan han möter de andra.
Utgå från att de som läser din novell också har läst boken.
Novellen ska vara mellan 1-4 sidor renskriven på dator. Du skriver med storlek
12 och 1,5 radavstånd. Lägg gärna in någon bild i din novell. Novellerna ska
sedan publiceras i en enklare bok.
Tidsplanering
Vecka 4 Läst till sidan 148 och börjat svara på frågor 1-5.
Vecka 5 Läsa vidare i boken.
Vecka 5 Läsa vidare i boken.
Vecka 6 Läst klart boken och svara på fråga 6-11.
Vecka 7 Börja med novellen som är kopplad till boken. Se filmen
Vecka 9 Se klart filmen och fortsätta med novellen. Inlämning frågor senast fredag.
Vecka 10 Novellskrivning.
Vecka 11 Kamratbedömning och formativ bedömning novellen. Inlämning novell senast fredag.
Vecka 9 Se klart filmen och fortsätta med novellen. Inlämning frågor senast fredag.
Vecka 10 Novellskrivning.
Vecka 11 Kamratbedömning och formativ bedömning novellen. Inlämning novell senast fredag.
Frågor fram till och med sidan 148
1.
Sammanfatta vad som
hänt i boken hittills i grova drag. Högst en halv sida i skrivboken.
2.
Ungdomarna gör nu
saker som de normalt inte skulle göra. Ge exempel och kommentera dem.
3.
Beskriv hur Homer förändras.
4.
Hur beter sig Mr.
Clements och varför, tror du?
5.
De planerar att fly
till ”Helvetet”. Skulle du också ha gjort det? Varför/Varför inte?
Frågor när du läst klart boken.
6. När
Ellie hittar Chris sovande på sitt vaktpass på s.154 så blir hon rasande. Hon
blir själv chockad över sitt beteende. Vad tycker du om detta? Varför tror du
hon reagerar så?
7. Vilka
kärleksrelationer finns i boken? Tror du att dessa relationer hade utvecklats
annorlunda om inte invasionen hade skett?
8. Fundera
över titeln. Den innehåller både förflutet och framtid. Varför?
9. Vilket
budskap ger boken? Förklara utförligt.
10. Välj ut en
person i boken och beskriv hur du tycker att den personen är och varför den
handlar som den gör.
11. Välj en
händelse i boken som du tycker är intressant, beskriv och kommentera den.
För E gör du enkla reflektioner och sammanfattningar
av innehållet, händelser och personer i boken. Du kan urskilja vissa budskap i
boken och på ett enkelt sätt
resonera kring dem. Du jämför på ett
enkelt sätt det som händer i boken med egna erfarenheter om omvärlden och
livet.
För C gör du utvecklade reflektioner och sammanfattningar
av innehållet, händelser och personer i boken. Du kan urskilja vissa budskap i
boken och på ett utvecklat sätt
resonera kring dem. Du jämför på ett
utvecklat sätt det som händer i boken med egna erfarenheter om omvärlden
och livet.
För A gör du välutvecklade reflektioner och
sammanfattningar av innehållet, händelser och personer i boken. Du kan urskilja
vissa budskap i boken och på ett välutvecklat
sätt resonera kring dem. Du jämför på ett
välutvecklat sätt det som händer i boken med egna erfarenheter om omvärlden
och livet.
Body Mind and Soul
Under vecka 45-49 jobbar vi med ett projekt, BMS Body Mind and Soul. En beskrivning av projektet kan du hitta under länken:
Projektbeskrivning BMS
Här kan du också hitta Lpp:er för de ämnen som är med i projektet.
Tillägg M8
Du kan söka och
sätta ihop information från några
källor. Du diskuterar på ett enkelt
sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.
|
Du kan söka och
sätta ihop information från flera olika
källor. Du diskuterar på ett utvecklat
sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.
|
Du kan söka och
sätta ihop information från många olika källor. Du diskuterar på ett välutvecklat sätt om informationen och
källorna är pålitliga och viktiga.
|
____________________________________________________________________
RETORIK
Vi kommer nu att börja med ett nytt område: Retorik. De mål vi kommer jobba med är dessa.
Redovisningar under vecka 46
Vad?
|
E
|
C
|
A
|
Muntliga
presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade
från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition
till syfte och mottagare.
Ord
och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords
och begrepps nyanser och värdeladdning.
Etiska och
moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet.
|
Dessutom kan du
förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i
huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning
till syfte, mottagare och sammanhang.
|
Dessutom kan du
förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med
relativt väl fungerande struktur och innehåll och relativt
god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
|
Dessutom kan du
förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser
med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning
till syfte, mottagare och sammanhang.
|
Det nya landet
Intervju:Läsning och intervju. Vi kommer tillsammans i grupper läsa verkliga berättelser som är skrivna av personer som av olika anledningar har flyttat till Sverige. Vi kommer använda oss av en artikelserie som just nu pågår i en av våra större kvällstidningar. Vi kommer att få reda på bakgrunden till varför dessa personer har valt att komma till vårt land och hur deras tid i Sverige har varit.
Efter det kommer ni själva att genomföra en intervju av en person som är född i ett annat land, men som nu bor i Sverige. Efter intervjun ska ni återberätta vad ni fått reda på i intervjun. Återberättandet ska vara objektivt.
Efter det kommer ni själva att genomföra en intervju av en person som är född i ett annat land, men som nu bor i Sverige. Efter intervjun ska ni återberätta vad ni fått reda på i intervjun. Återberättandet ska vara objektivt.
Bedömning
Innan ni publicerar er artikel ska ni be någon hemma att läsa igenom er text. Det är alltid viktigt att korrekturläsa texten innan den går i tryck.
Innan ni publicerar er artikel ska ni be någon hemma att läsa igenom er text. Det är alltid viktigt att korrekturläsa texten innan den går i tryck.
Redaktionsarbete:Redaktionsarbetet ska nu starta. Ni ska i er grupp och tillsammans med mig lära er mer om hur man skriver en krönika:
Krönika
Varje person i gruppen ska skriva en krönika. Ert uppdrag blir nu att skriva en text där era intryck och reflektioner över era möten gett er. Era texter ska heta ”Det nya landet”. Era artiklar behöver inte handla om den person ni träffat utan intervjun är inspiration till era nya texter. När ni är klara kommer er tidning innehålla berättelser om personer som av olika anledningar flyttat till Sverige. Tidningen kommer och innehålla fyra krönikor. Ni får också gärna göra en framsida till er tidning. En artikel blir alltid mer trovärdig om det inte bara är dina egna åsikter och reflektioner som framförs. Därför ska du även hänvisa till minst någon källa som stödjer det du skriver om.
Krönika
Varje person i gruppen ska skriva en krönika. Ert uppdrag blir nu att skriva en text där era intryck och reflektioner över era möten gett er. Era texter ska heta ”Det nya landet”. Era artiklar behöver inte handla om den person ni träffat utan intervjun är inspiration till era nya texter. När ni är klara kommer er tidning innehålla berättelser om personer som av olika anledningar flyttat till Sverige. Tidningen kommer och innehålla fyra krönikor. Ni får också gärna göra en framsida till er tidning. En artikel blir alltid mer trovärdig om det inte bara är dina egna åsikter och reflektioner som framförs. Därför ska du även hänvisa till minst någon källa som stödjer det du skriver om.
BedömningDet finns ingen journalist som trycker sin artikel i tidningen innan någon annan har korrekturläst den. Det ska ni nu hjälpa varandra med. Ni ska hjälpas åt i gruppen att förbättra varandras och era egna artiklar. Ni måste tillsammans gå igenom det ni lärt er om vad som är typiskt för respektive text och därefter läsa varandras texter. Tillsammans ska redaktionen sträva efter att varje text blir så bra som möjligt. Använd er av bedömningsmatriserna när ni tittar på texterna. För krönikan får ni en mer detaljerad matris som ni kan använda i ert skrivande och i er egen bedömning.
Skriva
6.
|
Du kan skriva olika typer av texter med ett ganska varierat språk och du binder ihop texten på ett enkelt sätt. Du anpassar språket till den typ av text du skriver och använder regler för hur man skriver på ett ganska bra sätt.
Du beskriver känslor och åsikter på ett enkelt sätt. |
Du kan skriva olika typer av texter med ett varierat språk och du binder ihop texten på ett utvecklat sätt. Du anpassar språket till den typ av text du skriver och använder regler för hur man skriver på ett bra sätt.
Du beskriver känslor och åsikter på ett utvecklat sätt. |
Du kan skriva olika typer av texter med ett mycket varierat språk och du binder ihop texten på ett välutvecklat sätt. Du anpassar språket till den typ av text du skriver och använder regler för hur man skriver på ett mycket bra sätt.
Du beskriver känslor och åsikter på ett välutvecklat sätt. |
Källhänvisningar
8.
|
Du kan söka och sätta ihop information från några källor. Du diskuterar på ett enkelt sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.
|
Du kan söka och sätta ihop information från flera olika källor. Du diskuterar på ett utvecklat sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.
|
Du kan söka och sätta ihop information från många olika källor. Du diskuterar på ett välutvecklat sätt om informationen och källorna är pålitliga och viktiga.
|
Ge och ta emot respons
11.
|
Du kan ge enkla omdömen om innehållet i texter och hur de är uppbyggda. Du förbättrar dina texter med hjälp av omdömen på ett ganska bra sätt.
|
Du kan ge utvecklade omdömen om innehållet i texter och hur de är uppbyggda. Du förbättrar dina texter med hjälp av omdömen på ett bra sätt.
|
Du kan ge välutvecklade omdömen om innehållet i texter och hur de är uppbyggda. Du förbättrar dina texter med hjälp av omdömen på ett mycket bra sätt.
|
hej
SvaraRaderahej!
SvaraRaderahej david
SvaraRaderahejsan vännen
SvaraRaderahejsan babes
SvaraRaderahej william
SvaraRaderahej vänner:)
SvaraRaderahur mår ni vänner ?:)
jette bre
Raderamår alla bra här?
SvaraRaderaSkulle vi redovisa om det vi började med i tisdags på måndag?
SvaraRadera